Ahad, 25 Januari 2015

Takdir Penentu Segalanya!



Nota: Maaf orang Kuala Lipis,.penulis memang tak pernah sampai di Kuala Lipis,.info semua dari internet,.tahun 1997 memang tak ada banjir besar kerana cerita ni rekaan semata-mata,.gambar di sebelah adalah banjir tahun 1971 di Kuala Lipis,.



Ady menonton berita yang sedang disiarkan di tv dengan rasa debaran diikuti rasa simpati yang membuak-buak. Kuasa Allah mengatasi segalanya. Banjir yang berlaku di Kuala Krai Kelantan paling dahsyat setakat ini. Banyak lagi negeri di Malaysia ini yang berlaku banjir, termasuk Pahang, Johor, Kedah dan Perlis. Namun di negeri kelantan berlaku banjir yang paling mengerikan dan tak terjangkau dek akal. Air yang naik dengan cepat melimpah hingga menenggelamkan bangunan empat tingkat. Subhanallah! Ini semuanya kekuasaanMU Ya Allah!

           Setiap kali menyaksikan kejadian banjir di tv, Ady pasti terkenangkan kejadian lapan belas tahun yang lalu. Ketika itu ibunya baru melahirkan adik bongsu mereka. Ibunya masih dalam pantang lagi. Mereka empat beradik. Ady yang sulung, Izzara anak ke dua, Sofia anak ke tiga,manakala adik bongsu mereka adalah Danial. Izzara dan Sofia yang memberi nama kepada adik bongsu mereka. Kata mereka nama Danial itu ada keistimewaan tersendiri dan sedap disebut. Hai,.macam-macamlah!

.....................................................................

18 tahun lalu,..


              ''Ya Allah! Abang,.Mah lupa nak ambil dokumen-dokumen penting kita. Surat beranak anak-anak, sijil nikah kita Mah tertinggal masa nak keluar tadi. Macam mana ni bang? Barang-barang lain tu boleh lagi kita ikhtiar nak cari lain. Dokumen-dokumen tu nak guna abang. Anak-anak nak sekolah bulan depan.'' Puan Salmah bersuara cemas sebaik mereka sampai ke tempat perpindahan sementara.  

            ''Kenapa awak cuai sangat ni? Air semakin tinggi ni Mah!'' encik Mahathir turut bersuara risau. Kalau dia nak pulang seorang ke rumah, tentu sukar nak cari dalam keadaan genting macam tu. Nak bawa isterinya balik sekali tentu bakal membahayakan nyawa isterinya yang baru melahirkan. Anak-anak macam mana pula? Encik Mahathir memerhatikan wajah ke empat orang anak-anaknya.


           ''Kita balik kejap ja abang. Anak-anak kita tinggalkan dulu. Minta sesiapa jaga kejap. Ramai orang kampung di sini bang, takkan tak boleh tolong? Dokumen tu untuk masa depan anak-anak kita bang!'' Puan Salmah masih memujuk suaminya agar mereka pulang dan mengambil dokumen-dokumen tersebut.


          ''Assalamualaikum! Sal? Kau Salkan? Rumah kau banjir juga ke? Ya Allah! Lamanya aku tak jumpa kau Sal. Kau sihat Sal?'' sedang mereka mempertimbangkan sama ada mereka patut pulang atau pun tidak, mereka ditegur seseorang. Puan Salmah yang berwajah cemas tadi sudah bertukar wajah. Ceria saja riak wajahnya. Terus dia bersalaman dengan orang yang menegur mereka tadi.


          ''Ya Allah,.Ain. Macam mana aku boleh jumpa kau kat sini? Ain! Alang-alang aku jumpa kau ni aku nak minta tolong kau sikit. Aku terlupa dokumen penting kami. Tolong jaga anak-anak aku kejap Ain. Aku nak kena pulang ke rumah semula. Nak ambil semua dokumen-dokumen tu. Bolehkan Ain?'' dalam Puan Salmah menyapa rakannya itu, sempat dia meminta tolong rakannya. Mereka memang sahabat baik sejak dulu, cuma mereka terpisah selepas masing-masing mendirikan rumah tangga.

           ''Dah berapa bulan baby ni Sal?'' bila melihat Danial yang didukung Puan Salmah, rakannya itu bertanya ragu.

            ''Hari ni dah 30 hari Ain. Ady tolong tengokkan adik-adik ya! Ibu dengan abah nak balik kejap!'' puan Salmah memandang anak sulungnya Rusdi yang baru berusia 12 tahun. Ady mengeleng berkali-kali.

            ''Tak nak! Ady nak ikut ibu dengan abah balik jugak!'' Ady berkeras untuk pulang. Puan Salmah memandang wajah encik Mahathir.

             ''Abang Ady ikut, Zara pun nak ikut!'' Izzara juga sudah menangis untuk ikut bersama.

              ''Pia nak ikut ibu!'' akhirnya Sofia yang masih berusia lima tahun juga mahu mengikut ibu dan abahnya pulang ke rumah. Encik Mahathir sudah mula runsing dengan gelagat isteri dan anak-anaknya. Air semakin naik. Nak dibawa kesemuanya tentu akan menyukarkan lagi keadaan. Mereka cuma ada perahu kecil. Kalau datang tadi air masih cetek. Perahu mereka hanya digunakan untuk mengangkut barang dan anak-anaknya. Tapi sekarang bila air semakin dalam, mungkin mereka semua terpaksa menaiki perahu itu. Barang-barang mereka sudah dipunggah ke tempat penempatan sementara itu.

               Bila semuanya sudah berdegil untuk ikut, encik Mahathir tiada pilihan. Isterinya memang perlu dibawa pulang bersama kerana encik Mahathir tidak tahu di mana semua dokumen itu ditinggalkan. Anak-anaknya pula di bawa kerana masing-masing tetap berdegil untuk ikut. Cuma Danial yang masih bayi itu ditinggalkan kepada Ain, rakan Puan Salmah.

................................................................


                    Sambil menonton tv Ady mengesat air matanya. Kejadian banjir itu telah meragut nyawa kedua ibu bapanya. Ketika mereka pulang, baru sampai di pertengahan jalan mereka dihalang dari masuk ke kampung mereka. Namun ibunya tetap berdegil untuk balik juga ke rumah. Ady dan dua orang adiknya dibawa semula ke tempat penempatan banjir yang lebih tinggi. Dengar kata, penempatan banjir yang mereka pergi pada mulanya tadi juga sudah dinaiki air. Ibunya dan abahnya terkorban bila rumah yang mereka masuki untuk mencari dokumen yang tertinggal itu roboh dan dihanyutkan air. Danial pula entah di mana. Mereka terpisah dengan Danial sejak hari itu. Mungkin teman baik ibunya yang membawa pergi Danial bersamanya. Ady dan adik-adiknya ditempatkan di rumah anak-anak yatim sejak kejadian itu.

                 Izzara dan Sofia telah diambil sebagai anak angkat oleh keluarga kaya di Kuala Lumpur. Ady pula dipelihara oleh ketua kampung mereka. Hingga ke hari ini Ady masih menanti kepulangan adik-adiknya. Entah di mana mereka sekarang? Ady terlalu rindukan mereka semua.


                ''Abang! Kenapa ni? Abang menangis ya? Apa yang sedih sangat ni? Takkanlah kerana simpati dengan mangsa-mangsa banjir sampai buat abang menangis? Tak macho la abang!'' Awin berkata sambil ketawa kecil. Diperhatikan gelagat suaminya sejak tadi. Bila melihat Ady mengesat air mata dia mula rasa sangsi. Kenapa dan mengapa? Persoalan itu yang menerjah pemikirannya.

            ''Abang rindukan adik-adik abang. Sihatkah mereka? Bahagiakah mereka? Perlu ke abang cari mereka Win?'' Ady mengesat kering air matanya sebelum menoleh ke arah Awin. Dia tak berdaya untuk melawan perasaannya. Selepas kahwin mereka berpindah ke Kulala Lumpur. Ady sudah bekerja di Kuala Lumpur demi mencari adik-adiknya. Dia bertemu jodoh di sini. Awin seorang kenalan ditempat kerja yang akhirnya menumbuhkan bibit-bibit cinta di hati masing-masing.


             ''Carilah abang,.kalau itu boleh membahagiakan abang. Abang ada ikhtiar ke nak cari di mana? Buat jejak kasihlah bang. Iklan dalam surat khabar atau tv,.atau abang cari dalam internet. Sekarangkan zaman siber bang, tentu adik-adik abang tu ada laman sosial.'' Awin memberikan cadangan. Terangguk-angguk Ady mendengar cadangan isterinya itu.



            ''Bernas jugak cadangan isteri abang ni, tapi tu la,.macam mana nak cari? Nama mereka mungkin ada berjuta orang lain guna dalam dunia ni. Berkemungkinan juga mereka tak guna nama betul. Bukan Win tak tahu, orang sekarang ni, nama yang entah apa-apa tu jugak yang mereka nak guna.'' Ady menyuarakan pendapatnya pula. Nama Danial pun mungkin sudah ditukar kerana hari tu ibunya tak sempat berbual panjang pun dengan rakannya itu. Lainlah kalau ada jiran-jiran mereka yang turut ada di situ memberitahu nama Danial kepada rakan ibunya.


             ''Elehhh,.abang tu pun dua kali lima. Ady macho la konon, padahal baru tengok berita banjir pun, dah nangis-nangis.'' Awin ketawa selepas habis berkata-kata. Aih! nak kena la ni. Sempat lagi tu? Ady hanya menjeling isterinya sambil tersenyum sumbing. Nak nafi apa lagi. Walau pun dia gunakan nama Ady macho tapi jiwanya tak semacho mana pun. Wajahnya pun biasa-biasa saja. Taklah macho sangat.

            ''Apa ada pada nama? Yang penting hati ni ha,.bersih, suci dan murni lagi. Kalau tak,.tak ada la orang tu nakkan abang ni. Tak gitu yang?'' sempat lagi Ady mengenakan Awin, sebab itulah yang selalu Awin jawab bila Ady bertanya kepadanya, apa yang membuatkan Awin suka kepada Ady. Sebab hati, bukan sebab rupa atau pun harta.
 

           ''Yalah tu! Buat apa rupa hensem, harta bertimbun tapi hati hitam berkarat!'' tegas Awin mengatakannya. Ady hanya tersenyum bangga dengan kenyataan Awin. Itulah juga yang selalu ibunya katakan dulu. Ingat lagi Ady akan nasihat ibunya dulu.

          ''Ady! Miskin di dunia ni tak mengapa lagi. Ibu cuma takut, dahlah miskin di dunia, di Akhirat esok pun muflis juga tanpa sebarang amalan yang kita bawa. Hidup ni jangan nak menyombong sangat. Rajin-rajinlah bersedekah walau hidup kita ni miskin. Rezeki kita takkan luak, kalau kita suka bersedekah. Ady! besar esok, jadilah anak yang soleh. Biar tak ada rupa, janji ada hati yang baik. Biar tak ada harta, janji ada hati yang suci dan suka bantu orang,.'' kata-kata ibunya setiap kali Ady mengadu dia diherdik oleh kawan-kawannya kerana mereka dulu susah. Sekali lagi Ady mengesat air matanya. Cuba dikalihkan wajahnya ke arah lain. Dia menarik nafas keras, cuba mengawal emosinya yang tidak stabil. Bila rindu itu bertandang dan keluarganya terbayang-bayang diruangan mata, Ady jadi manusia yang paling sensitif. Mudah benar air mata ini bergenang. Ibu!,.Abah! Moga,.kalian tenang di alam barkhzah sana! Adik-adik!,.walau di mana kalian berada moga bahagia milik kalian!! Sempat Ady berdoa di dalam hati kerana hanya doa yang mampu dikirimkan. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mendengar rintihan hatinya!

.............................................................

Nurul Izzara,.

         

               Izzara bermenung di dalam biliknya. Runsing hatinya bila mamanya memberitahu ada kawan mamanya akan datang ke rumah untuk merisik. Izzara tak pernah berkawan dengan lelaki. Kalau ada pun tak sampai menaruh minat, apatah lagi nak bercinta. Pantang Izzara kalau ada lelaki nak tackle dia. Izzara takkan pernah melayan walau dengan apa cara sekali pun. Bukan Izzara nak jual mahal, tapi itulah prinsip Izzara sejak dulu. Takkan ada perasaan cinta selagi tak diijab kabulkan.

               ''Zara! Dah siap ke belum sayang? Kawan mama dah sampai tu. Jom kita turun!'' Puan Hasnah mengetuk pintu bilik Izzara. Suaranya yang kedengaran ceria dan teruja membuat Izzara terus kaku. Mengigil badannya bila terbayangkan dirinya bakal diperkenalkan dengan anak kawan mamanya.

             ''Zara!! Buka pintu ni sayang!'' Puan Hasnah memanggil sekali lagi. Izzara bangun dan melangkah malas ke pintu. Bibirnya mencebik seakan ingin menangis. Hatinya resah tak keruan. Perlahan tombol pintu dipulas dan Izzara menyuakan kepalanya sedikit seakan orang nak mengintai lagaknya. Puan Hasnah sudah tersenyum lucu melihat gelagat Izzara.

             ''Zara! dah lima kali tau Zara reject pinangan orang. Kali ni mama tak mahu Zara beri alasan lagi. Apa nak jadi pun Zara kena keluar jugak dan bersua muka dengan anak kawan mama ni. Mana tahu, nanti jatuh cinta pandang pertama ke,.'' Puan Hasnah cuba memujuk Izzara yang nampak benar keresahannya itu. Izzara muncungkan bibirnya. Berat betul kakinya nak melangkah keluar dari bilik.


             ''Alahh mama,.Zara seganlah mama! Mama tahukan Zara ni macam mana? Nanti kalau Zara pengsan depan tetamu mama tu macam mana? Haa,..siapa yang malu? Mama jugak!'' Izzara cuba mencari alasan agar dia tidak dipaksa keluar untuk berjumpa dengan tetamu mamanya. Dia mengeluh perlahan. Dalam mindanya cuba membayangkan wajah-wajah insan yang bakal ditemuinya nanti.

         ''Kenapa sampai nak pengsan-pengsan ni? Hai! Zara, Zara,.takut sangat dia. Macam la nak jumpa dengan monster!'' Puan Hasnah ketawa lucu. Izzara muncungkan bibir. Macam nak merajuk ja bila mamanya ketawakan dia macam tu.

...............................................................


             Suasana di ruang tamu riuh rendah dengan perbualan. Izzara melangkah perlahan-lahan, namun jantungnya sudah mengepam darah dengan laju. Dia merenung lantai sambil hatinya rancak berdoa. Ya Allah! Aku mohon padaMU,.tenangkanlah hatiku!

             ''Assalamualaikum!'' kerana dirinya yang tersangat mengelabah Izzara memberi salam sebaik dia tiba di ruang tamu. Itu pun suaranya perlahan sangat, antara dengar atau pun tidak.


            ''Waalaikummusalam!,.ini ke anak daranya? Duduk di sini sayang! Boleh kita berbual panjang. Meh duduk sebelah ibu ni!'' seorang wanita yang seakan sebaya umur dengan Puan Hasnah mengamit Izzara dan menyuruh Izzara duduk di sebelahnya. Dengan rasa malu yang membuak-buak Izzara menuju ke arah wanita tersebut. Sungguh! Izzara langsung tidak berani nak panggungkan kepala.

          ''Dengar kata Zara nak transfer balik mengajar di Selangor? Betul ke? Sekolah mana?'' duduk saja di sebelah Puan Noraini, soalan terus diajukan. Terkumat-kamit Zara nak menjawabnya. Izzara panggungkan kepala dan memandang wajah Puan Noraini, teman mamanya. Izzara ukirkan senyuman sebelum menjawab.

        ''Tak tahu lagi sekolah mana, masih dalam perancangan sebenarnya. Tunggulah,.Zara pun tak pasti lagi,.'' tersipu-sipu Izzara menjawab. Puan Noraini menganggukkan kepalanya berkali-kali. Merenung wajah Izzara mengingatkan dirinya pada sahabat baiknya yang sudah lama pergi mengadap Ilahi kerana satu tragedi. Puan Noraini tiba-tiba teringatkan Salmah. Dia terus merenung anak bongsunya Danial Hakimi, beralih pula ke arah Hisyam.


         ''Err,.Sham! Macam mana? Berkenan ke tak?'' direct saja Puan Noraini bertanya anak bujangnya. Hisham hanya menghadiahkan senyuman untuk ibunya. Izzara sudah tersipu-sipu. Yang mana satu Hisham? Hatinya tertanya-tanya namun dia tak berani untuk menoleh. Izzara tahu ada banyak pasang mata yang sedang memandangnya sekarang.

        ''Jangan tanya Sham ibu. Tanya ja orang sebelah ibu tu. Sham ikut ja. Baik untuk ibu, baik juga untuk Sham. Kalau Sham setuju pun tapi, orang sebelah ibu tu reject Sham pun, tak boleh jugak!'' Hisham menjawab juga sambil ketawa perlahan. Wajah Izzara cuba dipandang, namun Izzara hanya menundukkan wajah sejak tadi.


         ''Zara! Sham dah bagi kata putus tu. Zara macam mana pulak. Ni asyik tunduk ja dari tadi, cuba panggungkan sikit kepala tu. Tengok anak ibu tu berkenan ke tak?'' Puan Noraini yang ternyata cukup sporting tu sudah tertawa senang hati sehabis berkata-kata. Izzara sudah berbahang wajahnya. Antara malu dan kemahuan hati, akhirnya Izzara menoleh ke arah Hisham dengan rasa debar yang begitu kuat.


          ''Nurul Izzara? Ehh,..ini ke calon ibu? Kalau macam ni,.Sham setuju 200%,.nikah esok pun boleh!'' Hisham bangun dan menuding jarinya ke arah Izzara. Suaranya cukup teruja bila berjaya bertentangan mata dengan Izzara. Sejak tadi dia cuba mengintai wajah Izzara. Walau sudah ada di depan mata tapi Hisham tidak dapat melihat dengan jelas hinggalah Izzara menoleh ke arahnya. Terkejut juga dia kerana dia pernah kenal Izzara sebelum ni. Dah banyak kali dia cuba tackle Izzara tapi Izzara cukup payah untuk didekati.


         ''Sham dah kenal Zara ke?'' Puan Hasnah pula bersuara. Hisham mengangguk laju. Izzara tayang wajah blur. Sekali lagi dia menoleh ke arah Hisham yang sudah duduk semula. Izzara cuba mengimbas kembali wajah Hisham. Sungguh! Dia tak pernah kenal Hisham sebelum ni. Macam mana pula Hisham boleh kenal dia?


          ''Sham memang dah lama kenal dia,.cuma Nurul Izzara ni ja yang tak kenal Sham. Ibu ingat tak,.perempuan yang Sham cakap dulu? Masa tu Sham kerja di cafe dekat Maktab Perguruan. Nurul Izzara ni la,.'' Hisham mula bercerita sejarah pertemuannya dengan Izzara. Puan Noraini sudah tersenyum ceria. Ingat lagi dia, bila Hisham selalu balik mengadu, kononnya perempuan sekarang ni suka jual mahal. Yang Hisham tak berkenan, tergedik-gedik pulak nak dengan dia.

          ''Ooo,.ini la dia bunga pujaan hati anak bujang ibu? Patut la dulu frust semacam ja. Betul pun ibu cakap dulu. Kalau dah jodoh takkan ke mana. Dah berapa tahun tak berjumpa,.akhirnya Allah dah atur pertemuan semula di sini. Zara! Macam mana? Anak bujang ibu dah lama sukakan Zara!'' Izzara dalam dilema. Nak cakap apa ya? Takkan nak angguk pula? Takkan nak cakap suka? Takkan nak reject lagi? Izzara menoleh ke arah mamanya, kemudian dia menoleh ke arah papanya pula.

         ''Papa! Mama!,.Zara serahkan semuanya kepada papa dan mama,.tapi,.kalau papa dan mama setuju pun, kita harus mencari abang Ady dulu. Banyak kerja nak kena selesaikan mama,papa,.lagi pun mama dan papa kena berterus terang jugak kepada,.'' Izzara tak meneruskan ayatnya tapi jarinya diunjukkan kepada tetamu mama dan papanya. Tak tahu pula nak dipanggil apa.

         ''Rasanya mereka kena tahu, siapa Zara ni. Itu yang lebih penting!'' Izzara menyambung kata. Izzara sedar, dia cuma anak angkat mama dan papanya. Ketika dia diambil sebagai anak angkat umurnya sudah lapan tahun. Sudah lama dia tak berjumpa dengan abang dan adik-adiknya.


        ''Apa maksud Zara ni Has?'' Puan Noraini bertanya ragu. Apa yang mereka cuba selindungkan? Itu yang terdetik dalam hatinya.

        ''Sebenarnya Nor,.kami tak ada anak. Zara ni anak angkat kami. Kalau kami nak kahwinkan dia,.kena la cari wali sebenar diakan? Abang kandung dia masih ada lagi, cuma kami tak tahu dia di mana.'' Puan Hasnah berwajah sayu. Sukar nak menerima kenyataan, anak yang dibesarkan dengan sepenuh kasih sayang bukan anak kandung mereka.

        ''Oh,.macam tu ke ceritanya. Alah,..kita cari ja dalam internet atau buat jejak kasih dalam tv atau radio. Zaman sekarang ni macam-macam cara boleh buat. Apa nama betulnya abang Zara tu? Nama mak dan ayahnya apa? Berasal dari mana? Kebetulan Danial ni pun anak kawan aku Has. Aku bela dia sejak bayi lagi. Itu pun sebab aku dengar kawan aku tu dah meninggal sebab lemas kerana banjir di kampung kami dulu. Aku pun sedang mencari abang dan dua orang kakaknya. Puas juga aku cari selepas banjir tapi sampai sekarang tak berjumpa. Aku pasrah ja kepada Allah. Mudahan aku dapat jumpa mereka semula.'' Puan Noraini mula bercerita tentang Danial. Mereka memang tak pernah merahsiakan semua ini dari Danial. Mereka sentiasa bersikap terbuka. Baru-baru ni mereka pulang ke kampung dan dengar khabarnya abang sulung Danial ada di Kuala Lumpur ni.


         ''Keluarga Zara pun terpisah sebab banjir jugak mak cik! Ibu dengan abah Zara pun dah meninggal sebab lemas ketika banjir sebab tu Zara,abang Ady dan Sofia diletakkan di rumah anak-anak yatim. Adik bongsu kami tak tahu ke mana menghilang. Ibu tinggalkan dia dengan kawan ibu,.'' Izzara bercerita apa yang dia ingat. Dalam samar-samar saja kejadian itu terimbas dalam ingatannya. Sedih bila mengenangkan semuanya. Izzara selalu berdoa agar mereka kembali bersatu.


           ''Apa nama ibu Zara?'' Puan Noraini terlalu berminat untuk tahu. Yang lain hanya memasang telinga mendengar perbualan mereka. Langsung tiada idea untuk mencelah. Danial Hakimi yang turut ada bersama sejak tadi yang hanya menjadikan HP sebagai rakannya kini juga turut berminat dengan topik yang sedang dibualkan. Encik Azmi suami Puan Noraini dan encik Kasim papa Izzara turut menghentikan perbualan sesama mereka. Hisham apatah lagi. Begitu berminat untuk tahu asal usul si pujaan hati. Langsung tidak menoleh ke arah lain. Setiap mimik wajah Izzara diperhatikannya.


           ''Salmah binti Sameon.'' tersebut saja nama ibu Izzara, air mata puan Noraini sudah bergenang. Terbayang wajah sahabatnya itu dalam fikirannya. Dia memandang Danial sekali lagi.

           ''Keluarga Zara asal dari mana?'' soalan demi soalan diajukan.

            ''Kami tinggal di Kuala Lipis sebelum kami berpisah. Ibu dengan abah memang asal orang sana. Tapi,.entahlah,.selepas kejadian tu Zara tak tahu apa yang terjadi dengan adik beradik Zara. Keluarga sebelah ibu dan abah pun tak dapat bantu kami sebab masing-masing susah masa tu.'' Izzara menjawab setiap pertanyaan dengan lancar. Mana boleh dilupa semua itu. Izzara pun teringin nak berjumpa semula dengan abang sulungnya itu. Dia juga rindukan Sofia yang begitu rapat dengannya dulu tapi sayangnya mereka terpisah begitu saja. Entah di mana mereka sekarang?

            ''Ya Allah Zara!,.Jangan-jangan Danial ni adik kandung Zara. Betulkan Zara ada adik yang masih baby masa tu? Ibu Zara pulang dan tinggalkan adik Zara yang masih bayi tu kepada mak cik, tapi selepas tu kami diarah berpindah ke tempat lain sebab tempat tu pun dinaiki air. Sungguh Zara, selepas banjir surut,.mak cik dan pak cik cari keluarga Zara untuk pulangkan Danial semula sehingga kami diberitahu ibu dan abah Zara sudah meninggal.'' Puan Noraini sudah tersedu sambil bercerita. Izzara juga sudah bergenang air mata. Benarkah ini? Matanya terus merenung Danial yang kebetulan duduk berhadapan dengannya. Ya Allah! benarkah semua ini? Benarkah Danial itu adik bongsuku? Izzara terus bertanya dalam hati. Dia seakan tidak percaya dengan semua ini. Nampaknya rancangan merisik bakal jadi rancangan menjejak kasih yang hilang?


          ''Betul ke mak cik. mak cik ni mak cik Ain ke? Teman ibu Zara tu? Zara tak ingat sangat mak cik. Zara pun baru lapan tahun masa tu. Yang Zara ingat bila kami pulang, kami dihalang untuk masuk ke kampung. Lepas tu kami tiga beradik di bawa orang kampung ke tempat yang lebih tinggi. Abah dengan ibu pulang berdua ke rumah. Selepas banjir surut orang kampung hantar Zara dengan Sofia ke rumah anak-anak yatim, dan Sofia diambil orang sebagai anak angkat. Seminggu selepas itu baru mama dan papa pula yang ambil Zara,.'' Izzara bercerita sambil mengesat air matanya yang sudah berjuraian di pipi. Sambil itu otaknya ligat mengimbas kembali setiap kejadian. Oh! rindunya Izzara kepada semua orang.

            Puan Hasnah sudah memeluk Izzara kemas. Simpati dia dengan nasib Izzara. Satu-satunya anak yang dia ada. Walau bukan anak kandung mereka tapi Izzara tak pernah dianggap sebagai anak angkat. Puan Hasnah dan suaminya encik Kasim memang terlalu sayangkan Nurul Izzara.

.......................................................................

Kuala Lipis, Pahang,.

Sue Sofia


                Sekian lama terpisah dengan keluarganya barulah terbongkar akan hakikat dirinya yang bergelar anak angkat. Itu pun selepas ayah angkatnya meninggal dunia dan ibu angkatnya tenat kerana disahkan mengidap barah payu dara. Bertemankan seorang teman baiknya Sofia menjejaki keluarga kandungnya di kampung yang pernah memisahkan dia dari keluarganya. Atas permintaan ibu angkatnya,juga berpandukan alamat terakhir dia diambil Sofia mula bertindak.

             ''Sue,.maafkan ibu ya? Bukan kami berniat nak rahsiakan semuanya dari Sue. Ketika kami ambil Sue di rumah anak-anak yatim tu,.pengetua rumah tu cakap ibu bapa kandung Sue dah meninggal jadi kami tak sanggup nak beritahu Sue hal sebenar tapi setelah sekian lama baru kami dapat tahu Sue ada adik beradik. Umur Sue dah 23 tahun, Sue dah layak kahwin. Sue carilah keluarga Sue semula. Ibu dengar Sue ada abang,ada kakak dan seorang adik lelaki. Sue carilah mereka ya? Demi masa depan Sue.'' masih terngiang-ngiang lagi ayat-ayat yang diungkapkan ibu angkatnya seminggu yang lalu.

               ''Kau tahu ke alamat rumahnya Sue?'' Kamila bertanya Sofia penuh keraguan. Melihat riak wajah Sofia yang kebingunggan Kamila turut menjadi gundah. Sofia tidak menjawab pertanyaan Kamila. Dia hanya diam membatu. Mindanya rancak berfikir mencari jalan penyelesaian. Di mana harus dimulakan pencarian.

               ''Sue! Kau ni,.dengar ke tidak?'' Kamila sudah mula mushkil bila Sofia langsung tidak mengendahkan pertanyaannya.

                ''Aku dengarlah! Aku tengah fikir ni,.dari mana kita nak mula. Dari rumah anak yatim atau kita masuk kampung dan tanya orang-orang kampung saja?'' Sofia memberi respon akan soalan Kamila, akan tetapi sorotan matanya hanya memerhatikan suasana di hadapan. Langsung tak menoleh ke arah Kamila.


                 ''Dah lapan belas tahun Sue,.agak-agak kau, kalau kita tanya orang kampung,.mereka tahu ke?'' mendengar soalan Kamila, Sofia berpusing pantas dan menatap wajah Kamila. Wajahnya sedikit murung kerana dia merasakan kenyataan Kamila itu ada benarnya. Lagi pun, dia sendiri tak mengenali sesiapa pun di kampung itu. Nama ayah dan ibunya pun dia tak tahu. Cuma yang ibu angkatnya cakap harus cari di Kuala Lipis Pahang. Sedikit sangat maklumat yang dia ada.

               ''Itulah!,.aku suruh kau cari dalam internet kau tak nak,.degil! Nak jugak datang sini, cari sendiri. Ini cari nahas namanya!'' Kamila sudah mula membebel. Sofia pura-pura berwajah tenang. Akhirnya dia memperolehi satu akal. Selalunya,.orang pertama yang dicari ialah ketua kampung. Yess! Sofia bersorak dalam hati.

            ''Jom! Kita tanya pak cik depan tu. Kau jangan risaulah Mila. Allahkan ada! Nanti kita buntu, kita minta tolong Allah tunjukkan jalan. Allahkan Maha Tahu. Bukan setakat mak dengan ayah aku. Nenek dengan moyang aku pun Allah tahu siapa!'' senang saja Sofia membalas leteran Kamila. Terdiam Kamila seketika. Memang tak dapat nak dinafikan lagi.


            ''Assalamualaikum Pak Cik!'' mereka menegur seorang lelaki tua yang baru menghentikan motornya di depan sebuah kedai makan. Orang tua itu memandang mereka dengan wajah tenang sambil melebarkan senyuman. Dia terangguk-angguk sambil menjawab salam.

           ''Waalaikumusalam! Dari mana nak ke mana ni?'' ramah pak cik tu bertanya.

          
           ''Itulah masalahnya pak cik. Kami ni datang ke sini nak cari orang tapi kami tak tau nama orang yang kami cari tu. Tempat tinggal pun kami tak tahu pak cik! ''sambil tersengeh Sofia menjawab. Pak cik tu sudah memandang pelik ke arah mereka.

           ''Laaa,.ada kenal sesiapa tak di sini?'' soalan diajukan lagi. Sofia mengeleng. Kamila hanya menjadi pendengar. Kamila sendiri pun tiada idea untuk mencelah. Memang sukar nak mencari orang tanpa nama dan alamat, ibaratnya mencari sebutir berlian dalam jutaan butir pasir di tepi pantai. Eh! Betul ke pepatah ni? Bedal sajalah!

           ''Tak kenal pak cik! Kami dari KL,.mungkin ada saudara mara saya di sini cuma saya tak tahu siapa mereka. Saya nak cari keluarga saya pak cik. Dulu ibu bapa saya meninggal kerana banjir di kampung ni. Err,..sebenarnya saya tak pasti di kampung mana, cuma keluarga angkat saya cakap, saya diambil di sini.'' Sofia cuba memberikan penjelasan. Pak cik tu pun terangguk-angguk seolah-olah faham dengan penerangan Sofia.


           ''Kita masuk ke kedai dulu. Berbual sambil minum-minum. Jom,..pak cik belanja!'' sambil tersenyum pak cik itu mengajak Sofia dan Kamila masuk ke kedai makan. Bak kata orang,sudahlah mengantuk, disorongkan pula bantal. Mereka baru ja sampai ke pekan Kuala Lipis ini. Memang sedang kelaparan pun. Pelawaan pak cik tu diterima dengan senang hati. Selesai mereka memesan makanan mereka pun menyambung perbualan.


             ''Pak cik kenal tak siapa-siapa yang meninggal kerana banjir lapan belas tahun yang lalu, atau pak cik pernah mendengar cerita ke?'' Sofia memulakan perbualan selepas pelayan kedai yang mengambil order berlalu pergi.

             ''Anak ni nama siapa? Binti apa? '' pak cik itu tak menjawab pertanyaan Sofia, malahan dia bertanya pula nama Sofia. Kamila dan Sofia sudah tersengeh tersipu-sipu. Sedar akan kesalahan diri yang terburu-buru. Terlupa pulak nak memperkenalkan diri.

             ''Ini kawan saya Kamila. Saya Sofia pak cik. Sue Sofia binti Abidin,.tapi Abidin tu nama ayah angkat saya. Ibu angkat saya cakap, ketika mereka ambil saya sebagai anak angkat, saya tiada sijil lahir, jadi mereka buat laporan mengatakan sijil lahir saya hilang dan gunakan nama ayah angkat saya sebagai nama ayah saya. Saya pun tak tahu nama betul saya. Ibu saya kata lagi pengetua rumah anak yatim yang mereka ambil saya tu hanya memanggil saya dengan nama Sofia.'' selepas selesai memberitahu kebenarannya Sofia menarik nafas perlahan. Jiwanya berantakan kerana sekian lama dia rasa tertipu dengan nama ayahnya. Dia sendiri tidak menyangka sijil lahir kepunyaannya adalah palsu. Sekian lama nama di kad pengenalannya dibintikan dengan nama Abidin. Sedih memikirkannya.

           ''Susahlah kalau macam tu,.kebetulan dulu jiran pak cik pernah bercerita ketika pak cik mula pindah di kampung ni sepuluh tahun yang lalu. Dulu dia ketua kampung di sini. Pak cik pun baru balik dari melawat dia la ni. Dia ada darah tinggi. Kena tahan di wad. Nanti kita pergi tanya dia. Boleh?'' pak cik tu berwajah mendung pula. Niat nak menolong, macam terhalang bila maklumat tak mencukupi.

          ''Err,.kawan pak cik tu cerita apa?'' Sofia bertanya lagi. Dia dan Kamila saling berpandangan.

           ''Oh! terlupa pulak! Sebelum tu pak cik perkenalkan diri. Nama Pak Cik Kamaruddin. Orang sini panggil pak cik pak ngah Din. Pasal cerita tadi,.sebenarnya kawan pak cik tu pun ada bela anak angkat lelaki. Dia kata ayah dengan mak anak angkat dia tu meninggal ketika banjir. Tapi anak angkat dia tu dah kahwin sekarang ni. Dia tinggal di Kuala Lumpur sekarang. Dengar kata hari ni, dia nak balik tengok kawan pak cik. Allahualam! Pak cik pun tak pasti sebab kawan pak cik yang cerita tadi,.'' pak cik Din bercerita ramah dan tertawa diakhir bicaranya. Sekali lagi Sofia dan Kamila saling berpandangan. Tak tahu nak cakap apa. Mereka sama-sama terdiam bila makanan dan minuman yang mereka order tiba di meja mereka dan mereka berbual-bual kosong selepas itu.

.................................................


Hospital Kuala Lipis, Pahang

Rusdi Bin Mahathir


              Ady dan Awin melangkah laju ke arah wad lelaki Hospital Kuala Lipis. Selepas mereka mendapat berita ayah angkatnya masuk hospital kerana pitam dalam bilik air, mereka bergegas untuk memohon cuti kecemasan. Sayangnya mereka hanya mendapat kelulusan pada hari ini saja. Bergegas pula mereka bertolak dari Kuala Lumpur ke Kuala Lipis.

            Mereka masuk ke dalam wad dan memeriksa nama di papan kenyataan terlebih dahulu. Setelah memastikan nama ayahnya wujud dan nombor katil ayahnya, mereka terus masuk dengan wajah yang cemas. Walau pun hanya ayah angkat, tapi Pak Mahmud yang menjaga Ady sejak dia berumur 12 tahun. Anak Pak Mahmud hanya dua orang, itu pun anak perempuan dan sedang melanjutkan pelajaran di luar negeri. Hanya Ady yang diharapkan untuk menjaga pak Mahmud sekarang ni.

          ''Assalamualaikum!'' Ady memberi salam sebaik sampai di katil pak Mahmud. Ramai pula yang datang melawat Pak Mahmud petang ni. Ady bersalaman dengan orang-orang kampung yang dia kenal. Manakala Awin bersalaman dengan Wan Habsah merangkap ibu mertua angkatnya dan dua orang gadis yang tidak dikenali turut ada di tepi katil pak Mahmud.

         ''Waalaikumusalam! Ady, Awin,..dah sampai pun kamu berdua. Ada orang cari kamu ni Ady!'' sebaik Wan Habsah habis berkata-kata, Ady sudah terlonggo. Blur sekejap dia dengan kenyataan itu. Ada orang cari? Siapa? Ady bersoal jawab di dalam hati.

          ''Siapa yang cari Ady mak?'' Ady bertanya penuh keraguan.

           ''Adik kamu, Sofia!'' dengan yakin Wan Habsah memberitahu. Berdetak jantung Ady. Sofia? Benarkah?

           ''Sofia datang ke mak? Macam mana mak tahu itu Sofia?'' Ady masih ingin bersoal jawab. Dua orang gadis yang turut ada bersama di situ dipandang satu persatu. Sofia sudah bergenang air matanya namun cuba dikuatkan hati agar air matanya tidak gugur. Belum pasti lagi itu abang kandung yang dicarinya. Sofia berbisik di dalam hati. Jari jemarinya mencari tangan Kamila lalu digengamnya erat untuk mencari kekuatan diri. Entah mengapa hatinya menjadi sebak.

        ''Yang mana satu Sofia?'' Ady bertanya pada Sofia dan Kamila sedangkan matanya sudah meratah wajah Sofia yang memang mirip wajah ibunya. Jantung Ady semakin berdebar-debar. Dadanya sudah sebak namun dia harus kuat. Takkanlah dia nak menunjukkan kelemahannya di depan orang-orang kampung pula. Kebanyakan orang kampung yang datang menziarahi ayah angkatnya adalah orang-orang veteran.


       ''Yang pakai baju biru ni Sofia. Itu kawannya Kamila.'' Pak ngah Din tolong menjawab mewakili Sofia dan Kamila yang masih membisu. Ady juga seakan kelu lidahnya untuk berkata-kata. Awin hanya memerhatikan gelagat dua beradik itu tanpa riak.

       ''Err,.ada bukti ke,.ini,.ini Sofia?'' perlahan Ady menuturkannya. Suaranya juga kedengaran bergetar.


          ''Kena chek DNA la kalau nak bukti!'' spontan Kamila berkata. Bengang pulak rasanya bila Ady siap minta bukti lagi. Ady tersentap seketika. Dia cuba mengawal perasaan kerana dia rasa tersindir. Memang salah dia kerana lancang berkata-kata, sedangkan wajah Sofia saling tak tumpah wajah ibunya. Masih nak minta bukti lagi. Sofia pula sudah menoleh ke arah Kamila dan memberi amaran dengan isyarat mata agar kamila diam saja dari terus berkata-kata. Orang kata, kalau tak nak dapat dosa kering, lebih baik diam dari berkata-kata yang mungkin akan menyakitkan hati orang lain.

         ''Sue tak pasti sama ada gambar ini boleh dijadikan bukti atau pun tidak, tapi ibu angkat Sue cakap gambar ni ditangkap selepas seminggu Sue diambil sebagai anak angkat.'' Sofia mengeluarkan beberapa keping gambar ketika dia masih kecil. Gambarnya yang ditangkap bersama kedua ibu bapa angkatnya.


         Ady mengambil gambar tersebut dan menelitinya. Air matanya hampir menitis di pipi. Hatinya teramat gembira kerana sudah menemui salah seorang adiknya. Dalam rasa sebak Ady mengukirkan senyuman mesra. Tak tahu apa yang harus diungkapkannya selain bersyukur kepada Allah. Gambar yang berada di tangan Ady kini beralih dari satu tangan ke satu tangan yang lain. Kebanyakan orang-orang kampung yang datang menziarah pak Mahmud mengiakan bahawa gambar itu adalah gambar Sofia ketika kecil. Cuma rambut Sofia sudah dipotong pendek. Sebelum tu rambut Sofia panjang melepasi bahu namun gambar Sofia yang ini lebih terserlah kecomelannya.

           ''Syukurlah abang! Adik abang dah jumpa. Tak payahlah abang buat iklan dalam surat khabar lagi. Kan betul Awin cakap, kalau abang rajin bangun solat Tahajud dan solat Hajat mesti impian abang nak jumpa adik-adik abang semula akan tercapai.'' Awin menadah tangan dan mengucapkan syukur seraya merangkul tubuh Sofia ke dalam dakapannya.

.....................................................................................



Danial


~Bakal kakak iparku adalah kakak kandungku sendiri. Lucukan?~

         
             Danial mengemas kinikan status baru dalam muka bukunya. Sudah lama dia tahu, dia hanya anak angkat dalam rumah ni. Mereka empat beradik tapi dua orang adik perempuan angkatnya sudah meninggal. Seorang terlibat dalam kemalangan jalan raya dan seorang lagi meninggal akibat denggi berdarah. Tinggallah dia dan Hisham.

          Keluarga angkatnya tak pernah memilih kasih. Abang Hishamnya juga rapat dengannya. Mereka mengajak dia untuk sama-sama pergi merisik bakal kakak iparnya. Hisham sudah berumur 35 tahun tapi masih belum berumah tangga. Setiap kali dia berkenan dengan gadis, dia gagal memikat gadis tersebut. Hisham memang cerewet memilih bakal isteri. Dia tak mahu yang terlalu lawa. Biar yang sedang-sedang saja, asalkan beriman dan bertaqwa. Masalahnya wanita yang nampak solehah ini memang payah untuk didekati. Bak kata pepatah, jinak-jinak merpati. Nampak macam jinak tapi bila didekati sudah terbang menjauh.


            ''Dah siap Danial? Cepat sikit, kita dah nak bertolak ni. Tadi aunty Has dah call ibu, mereka dah bertolak keluar.'' pintu bilik Danial diketuk Puan Noraini. Hari ini mereka sudah berpakat untuk bertolak ke Kuala Lipis untuk menjejak Ady. Mana tahu, kali ini nasib mereka baik dan mendapat khabar berita mengenai Ady.

          Danial yang ingin meronda di laman utama muka bukunya terus menghentikan hasratnya itu. Muka bukunya terus dilupakan seketika. Dia mencapai beg galasnya dan menuju ke pintu. Tombol pintu dipulas dan Danial mengikut belakang ibunya untuk turun ke bawah. Mereka bertembung pula dengan Hisham yang baru keluar dari biliknya yang terletak berhadapan dengan tangga. Sejak balik dari merisik tempoh hari Hisyam asyik tersenyum memanjang. Ceria benar wajahnya. Orang dah bertemu kembali buah hati yang pernah cuba dipikat dulu, tentulah gembirakan.


        ''Jomlah! Kita bertolak sekarang. Nanti mereka sampai dulu, kesian pulak kena tunggu kita. Biar sampai serentak. Senang sikit.'' Puan Noraini bersuara lagi sambil memandang suami dan anak-anaknya. Hisham mengangguk sambil melebarkan senyuman. Dia pun sudah tidak sabar untuk bertolak dan menatap wajah Izzara sekali lagi. Danial hanya memandang skrin HP sambil berjalan keluar. Muka buku yang belum ditutup masih dilayannya.

~On the way ke kuala lipis. Harap dapat jumpa semua keluargaku~

         Danial membuat status baru. Danial juga teringin untuk bertemu dengan semua keluarga kandungnya. Menurut ibunya, dia ada seorang abang dan dua orang kakak. Mereka dah jumpa kak Izzara. Mereka ingin mencari abang sulung dan kakak ke tiganya pula. Agaknya bagaimana wajah mereka? Mudahan mereka ada simpan gambar ke dua ibu bapaku. Danial menaruh harapan di dalam hati.


      ''Danial! Diam ja? Tak happy ka? Ibu tak dengar Danial komen apa-apa pun. Kita jumpa kak Zara Danial hari tu pun Danial tak cakap apa pun?'' Puan Noraini yang sudah masuk ke dalam kereta di tempat duduk belakang bersama suaminya menyoal Danial yang duduk di sebelah pemandu. Hisham turut menoleh ke arah Danial yang tekun benar menelek skrin HP tu, seolah ada sesuatu dalam HP tu yang lebih menarik minatnya.

         ''Happy kot! tapi,.sama ja jumpa ke tidak. Masing-masingkan ada keluarga sendiri. Kecualilah kalau ibu nak bawa semuanya tinggal sekali di rumah kita.'' spontan saja Danial berkata-kata. Puan Noraini sudah memandang suaminya di sebelah. Benar juga apa yang Danial katakan itu. Kalau jumpa pun masing-masing ada haluan sendiri. Ada kerjaya dan keluarga yang perlu diuruskan.


            ''Kalau mereka nak, apa salahnya. Meriah sikit rumah kita. Kan bang?'' Puan Noraini tetap menjawab walau di hatinya berbisik perkara lain. Mustahil sangat kalau nak mengajak mereka tinggal bersama.

          ''Jangan bimbanglah. Nanti abang bawa kak Zara tinggal sekali. Danial tolong doakan kak Zara tu lembut hati untuk sambut cinta abang yang suci murni ni,.'' Hisham mencelah sambil tersenyum lebar. Puan Noraini dan suaminya sudah ketawa mendengar kata-kata Hisham. Sudah beranganlah tu, walau Izzara belum memberi kata putus lagi.

          ''Yalah! Mudahan abang Sham dengan kak Zara berjodoh dan beri Danial anak-anak saudara yang ramai. Dapat kembar setiap tahun. Aamin!!'' Danial terus mengaminkan kata-katanya. Sekali lagi Puan Noraini suami isteri ketawa. Hisham sudah mengaminkan doa Danial di dalam hati namun dia tak setuju kalau Izzara kesayangannya perlu melahirkan kembar setiap tahun. Tak sampai hati nak biarkan orang kesayangannya didera sebegitu rupa.


        ''Yang berjodoh tu abang setuju tapi kalau nak suruh isteri kesayangan abang tu lahirkan kembar setiap tahun, abang bantah! Abang sayang dia sebagai wanita yang perlu dikasihi,lagi pun abang nak ambil dia sebagai isteri bukan sebagai kilang proses anak.'' tenang Hisham berkata sambil tangannya terus memegang stereng. Kereta diberhentikan bila mereka tiba di persimpangan lampu isyarat. Bila lampu bertukar hijau kembali Hisham membelok ke kiri. Tempat di mana perjanjian mereka untuk bertemu Puan Hasnah sekeluarga sudah hampir tiba.

       ''Bertunang pun belum, dah berangan jadi isteri. Apa la abang ni. Jangan-jangan semalam abang dah mimpi naik pelamin dengan kak Zara.'' Danial cuba menyakat Hisham yang terlebih sudah.

       ''Haih! Bukan takat mimpi naik pelamin. Lebih dari tu pun dah mimpi!'' tak mahu mengalah Hisham tetap menjawab.

        ''Ehemmmm,..'' serentak Puan Noraini dan encik Azmi berdehem. Hisham sudah ketawa rancak. Danial menoleh ke belakang memandang kedua orang ibu bapa angkatnya yang sudah tersenyum lebar. Danial blank tiba-tiba.


....................................................................


                 
            Ady bertolak pulang ke Kuala Lumpur semula kerana dia dan Awin akan bekerja semula pada keesokan harinya. Sofia dan Kamila mengikut mereka dari belakang. Mereka pulang ke Kuala Lumpur bersama, namun berlainan kereta. Masing-masing sudah saling menukar nombor telefon dan sudah berjanji untuk saling menghubungi. Zaman sekarang ni berbagai kemudahan canggih sudah disediakan. Dengan HP semurah RM199.00 pun sudah mampu menjelajah ke alam dunia siber. Perbagai alat perhubungan siber sedia  ada.Whatsapp,Wechat,Instragram,Twitter,Facebook,Email dan perbagai lagi. Mahu dengan tidak saja semua itu.


           Kamila yang memandu kereta Kelisa memandu perlahan bila Ady mula membelok masuk ke kawasan rehat. Mereka singgah di Hentian Benta. Hari sudah hampir malam dan berkemungkinan Ady berhenti untuk menunaikan solat maghrib. Kamila dan Sofia keluar dari kereta dan menuju ke arah kereta Ady yang telah memarkirkan keretanya berselang tiga buah kereta dari kereta mereka.


           ''Nak makan ke?'' lain yang ada di hati, lain yang Kamila tanya. Sofia hanya menanti Ady menjawab soalan Kamila. Dia masih kelu untuk beramah mesra dengan abang kandung yang baru ditemuinya. Hatinya diserang seribu kekakuan kerana malu dan sebagainya. Ahh,..memang sukar nak diungkapkan dengan kata-kata bagaimana perasaannya sekarang. Ya! Mereka memang ada persamaan terutama pada kening yang lebat dan cantik cuma abang Ady sedikit gempal tubuhnya.

           ''Lapar ke? Jomlah makan, kalau lapar. Lagi pun dah nak maghrib ni. Abang Ady nak singgah kejap. Lepas Isya kita bertolak semula. Letih sangat. Petang tadi bertolak dari KL ke Kuala Lipis. Ni dah nak bertolak semula balik KL. Esok nak kena kerja lagi.'' Ady menjawab selamba pertanyaan Kamila. Sofia hanya menurut apa yang dikata. Kamila juga tidak membantah. Awin hanya tersenyum memerhatikan kekakuan Sofia. Kamila yang lebih banyak bersuara sejak mereka bertemu tadi.

          ''Kenapa Sofia? Diam ja,.malu dengan kami ke?'' Awin bertanya apa yang difikirkannya. Sofia menjungkit bahu sambil tersenyum. Tersipu-sipu dia bila ditanya soalan sebegitu. Direct saja kakak iparnya ini.

        ''Hmm,.malu la sangat! Baru kenal dia memang macam ni akak. Dah lama esok,.akak tahulah perangai dia macam mana. Pantang silap sikit menjawab saja kerjanya. Kalau tak menyakat orang sehari memang tak sah!'' bila Sofia tak menjawab soalan kakak iparnya Kamila pula menjadi wakil. Semacam saja Sofia memandang ke arahnya.


        ''Ishh,.diam boleh?'' Sofia memberi amaran kepada Kamilia yang tak henti-henti bercakap sejak tadi. Teruja benar dia dapat pergi ke Kuala Lipis, hinggakan dia tak mau pulang lagi pada mulanya. Nak ajak pergi rumah Dato Siti Nurhaliza dan sebagainya. Macamlah Dato Siti tu ada di rumah dan tunggu dia datang.

        ''Eh! Aku ada mulut, bukan pinjam mulut kau pun. Elehh,..jeles pulak!'' Kamila menjuihkan mulut ke arah Sofia dan ketawa selepas itu. Awin turut ketawa menyaksikan gelagat mereka dan meminta diri untuk ke tandas. Kamila juga mengikut Awin ke tandas. Ady menuju ke gerai makanan dan membeli beberapa kotak air kotak dan makanan ringan. Sofia mengikut ke mana saja Ady pergi dan membeli makanan ringan kesukaannya.

       ''Pia dah kerja?'' soalan yang tak sempat ditanya tadi kini terkeluar secara tiba-tiba dari bibir Ady. Sofia mengeleng pantas.

        ''Pia masih belajar di Kolej Matrikulasi tapi sekarang Pia sedang cuti. Mama sakit, Pia kena jaga mama. Seminggu lepas mama bagitau Pia mengenai sejarah Pia dan, mama paksa Pia cari keluarga Pia sebelum apa-apa terjadi kepada dia.'' Sofia bersuara dalam sebak yang menyerang hatinya.


         ''Hah? Abang tak faham. Maksud Pia?'' Ady menyoal kembali Sofia. Lain yang ditanya, panjang lebar pula Sofia menjawab.

         ''Mama Pia dalam I.C.U sekarang. Mama ada kanser payu dara.'' Sofia bersuara dalam sendu. Air matanya sudah mengalir ke pipi. Ady terdiam seketika cuba menghadam kata-kata Sofia.

         ''Hospital mana?'' soalan seterusnya diajukan. Rasa simpati Ady membuak-buak untuk Sofia. Kesian Sofia, tentu dia sedang menderita sekarang? Itu yang Ady fikirkan.

         ''HKL,.'' ringkas saja jawapan Sofia. Ady berjeda lama. Mindanya berfikir panjang. Selama ni dia bertugas di Hospital Kuala Lumpur juga, tapi kenapa mereka tidak pernah bertemu? Dia bersoal jawab di dalam hati.

           ''Pia tinggal di mana?''

           ''Sue!,.'' belum sempat Sofia menjawab Kamila sudah melaung namanya. Ady dan Sofia menoleh pantas. Kelihatan Awin dan Kamila sedang berjalan menuju ke arah mereka. Perbualan mereka terhenti di situ. Sofia mengelap air matanya hingga kering dan memaksa diri untuk senyum. Dilupakan seketika keresahan hatinya.


          ''Dah maghrib, kita solat dulu, lepas ni baru kita pergi makan. Abang imamkan kami ya?'' Ady tersentak. Nak kena imamkan bagai. Buat macam di rumah pulak?

        ''Hah? Lain kali!'' tegas bunyinya dan Ady terus berlalu. Tercengang Awin dibuatnya. Malu ke apa ni? Di rumah okey ja berjemaah!

.......................................................................



Nurul Izzara


             Kereta Hisham rosak bila mereka hampir tiba di Hentian Benta dan mereka memanggil penunda dan menunda keretanya hingga ke Hentian Benta. Lama juga mereka bersantai di sini dan Hisham tak merungut sedikit pun bila keretanya buat hal tiba-tiba. Malahan dia siap berdoa lagi agar mereka dapat bersantai lama di hentian ini. Rancangan mereka untuk ke Kuala Lipis terbengkalai terus. Sebenarnya dari Kuala Lumpur nak ke Kuala Lipis cuma memakan masa 2 atau 3 jam saja kalau tiada halangan di tengah jalan. Memandangkan mereka bertolak dari rumah tadi selepas asar jadi mereka tersadai di sini dari maghrib hingga Isyak.

          ''Kita pekena daging rusa dulu. Dengar kata sedap.'' encik Azmi mengajak mereka makan setelah selesai bersolat maghrib. Kereta Hisham sedang dibaiki oleh mekanik yang baru saja tiba. Sementara menunggu kereta siap dibaiki mereka bercadang untuk merapatkan Izzara dan Hisham. Sporting betul dua keluarga ni. Lagi pun Izzara masih malu-malu bila berhadapan dengan Hisham. Danial pula yang terlebih mesra. Bila Danial mengetahui Izzara itu kakak kandungnya Danial cuba untuk merapatkan dirinya dengan Izzara.

      ''Wah! Ada daging rusa ke? Tak pernah lagi saya rasa. Rasanya mesti sedap, lebih-lebih lagi kalau dapat makan percuma.'' encik Kasim cuba berseloroh. Memang benar juga kata-katanya itu. Makan percuma, apa pun sodap! Hihi,.

        ''Boleh saja! Hisham nak belanja tu!'' kenyataan encik Azmi buat semua orang ketawa. Hisham turut ketawa mendengar kata-kata papanya. Macam nak kena bodek bakal keluarga mertua ja, belanja makan daging rusa? Alah,..tak kisahlah, janji Izzara terima cinta aku, duit bukanlah halangannya!

       ''In Shaa Allah! Demi Izzara nak belanja apa pun sanggup!'' Hisham pula dengan selamba cuba bergurau. Izzara sudah merah wajahnya bila Hisahm memandang ke arahnya. Sebetulnya selepas keluarga Hisham datang merisik tempoh hari Izzara sudah menunaikan solat sunat Isthikarah selama tiga hari berturut-turut. Memang tiada mimpi yang Izzara terima tapi setiap kali Izzara menyebut nama Hisham atau membayangkan wajah Hisham di dalam hatinya, terasa ketenangannya di situ. Adakah ini petandanya aku harus terima jodoh ini? Izzara bersoal jawab di dalam hati. Hari ini bila mereka bertemu lagi, Izzara selalu mencuri pandang ke arah Hisham.


        ''Aik,..tak ikhlas namanya tu. Macam nak bagi rasuah ja?'' puan Hasnah mengenakan Hisham yang asyik mengerling Izzara. Hisham ketawa lagi. Hati sedang berbahagia. Macam ni la. Asyik ketawa saja, lebih-lebih lagi ada buah hati di depan mata.


         ''Tak kisahlah! janji Zara kena ikhlas terima cinta Sham!'' spontan Hisham menuturkannya.

           ''Kak Zara belum cakap pun dia terima cinta abang!'' Danial mencelah laju. Dipandangnya Izzara sambil menjungkitkan keningnya beberapa kali. Gelagatnya diperhatikan Hisham.

         ''Amboih!,.tu nak pakat apa tu? Mentang-mentanglah bakal kakak ipar, kakak kandung dia. Mula la tu nak berpihak sebelah kak Zara?'' Hisham ingin berseloroh tapi bernada serius. Puan Noraini mencuit Hisham, mana tahu statement Hisham itu akan membuatkan Danial terasa. Selama ini dia cukup menjaga hati Danial. Takut Danial akan rasa tersisih kerana dia hanyalah anak angkat. Segala kata-katanya cukup berhati-hati.

         ''Status Danial dalam facebook macam tu ibu. Ibu tak baca ke?'' macam tahu-tahu saja maksud cuitan ibunya Hisham menambah kata. Danial sudah ketawa mendengar kenyataan itu. Abang Hisham pun buat status lawak pagi tadi. Bukannya dia tak tahu.

~sekian lama memendam rasa akhirnya kita bertemu jua,.moga rindu yang ku simpan ini akan ada balasannya. Sayang! sudilah kiranya kau hadir menerangi hatiku dengan cahaya cintamu!~

          ''Alah! Nak kata kat Danial konon. Akak!,.akak tau tak pagi tadi abang buat status paling power dalam fb dia khas untuk akak. Lebih kurang macam ni la bunyinya.Kejap,.nak ingat,.err,.sayang! moga rindu ini akan ada balasannya.Sudilah kiranya menerangi hatiku dengan cahaya cintamu!'' Hisham sudah tersenyum lebar. Dalam hatinya mengucapkan terima kasih kepada Danial kerana menyampaikan luahan hatinya. Izzara yang tersipu-sipu bila semua orang sudah memandang ke arahnya dan tersenyum lebar.

...................................................................

Kedai makan Hentian Benta,.

Pertemuan yang tak disangka!



              ''Bestkan pergi Kuala Lipis. Nanti kita pergi lagi ya? Sue,.kalau kau nak balik lagi, nanti ajak aku sama. Aku teringin la nak pergi tengok rumah Dato Siti. Lagi pun, aku dengar banyak tempat bersejarah di Kuala Lipis. Ehh,.aku baca dalam internet Rumah Rehat Bukit Residen tu berhantu. Betul ke?'' entah kepada siapa Kamila menyoal. Orang lain sedang rancak menjamu perut yang sedang berkeroncong, dia asyik potpet tak habis-habis.


           ''Kenapa? kau ada hati nak berkenalan dengan hantu tu ke?'' selamba saja Sofia menyoal, membuatkan Kamila memandang tajam ke arahnya. Ady dan Awin pula sudah melebarkan senyuman. Riuh betul budak Kamila ni. Sejak tadi macam-macam cerita yang sudah keluar dari mulutnya. Kadang-kadang begitu menghiburkan tapi adakalanya meletihkan kerana terpaksa menjawab setiap soalannya.

        ''Boleh jugak, kalau kau nak kenalkan! Uwekk!,..'' Kamila menjelirkan lidahnya. Tak puas hati dengan soalan balas dari Sofia.

        ''Assalamualaikum! Nak tumpang tanya boleh?'' Puan Noraini yang mencuri dengar perbualan mereka sejak tadi menegur mereka ramah. Ditariknya kerusi di sebelah Kamila dan duduk walau belum dipelawa. Macam ada yang menarik minatnya mendengar celoteh Kamila yang tak henti-henti mengenai Kuala Lipis.


         ''Boleh ja aunty,.kalau kami ada jawapan kami jawablah. Kalau tak ada jawapan kami tak berani nak jawab,.'' Kamila juga yang menyahut pertanyaan Puan Noraini. Yang lain hanya menganggukkan kepala.

       ''Anak-anak semua ni orang Kuala Lipis ya?'' kali ni semuanya mengeleng kecuali Ady. Angguk tidak geleng pun tidak.

        ''Saya orang KL aunty. Anak jati KL! Abang Ady ni mungkin. Kak Awin,tak pasti orang mana, sebab belum tanya. Kawan saya ni jangan tanya,.'' Kamila juga yang bersuara. Sofia mencuit Kamila sambil mengelengkan kepalanya. Terlebih ramah sangat Kamila ni!

      ''Ooo,.sebenarnya macam ni,.kami ni tadi dalam perjalanan ke Kuala Lipis,.'' sambil menunjukkan yang lain di meja bersebelahan dengan mereka. Masing-masing anggukkan kepala dan ukirkan senyuman. Ady bangun dan bersalaman dengan Hisham, Danial, encik Kasim dan encik Azmi. Sofia, Awin, Kamila juga meniru perbuatan Ady dan bangun untuk bersalaman dengan kaum perempuan termasuk Puan Noraini.

       ''Kami nak cari orang di Kuala Lipis tu. Alang-alang dah jumpa orang Kuala Lipis ni, mak cik nak interview la sikit. Mana tahukan, kalau korang kenal mereka.'' Puan Noraini menyambung kata selepas mereka duduk kembali ditempat masing-masing. Kamila yang mengangguk. Ady hanya diam membatu tanpa riak. Awin dan Sofia tekun mendengar.

      ''Dulu mak cik pun orang Kuala Lipis jugak, tapi berpindah selepas kahwin. Tahun 1997 pekan Kuala Lipis banjir besar. Rumah kawan mak cik dihanyautkan air dan kawan mak cik bersama suami dia turut lemas dalam kejadian tu. Kebetulan rumah kawan mak cik tu tepi Sungai Lipis, dekat dengan SMK Cifford. Masalahnya selepas banjir tu mak cik tak jumpa anak-anak arwah lagi..'' puan Noraini berhenti seketika dan menarik nafas. Dia pun tak tahu kenapa gerak hatinya menyuruh dia bertanya dan bercerita. Ady mendengar dengan teliti setiap cerita tanpa riak terkejut atau sebagainya. Tenang saja wajahnya.

      
        ''Sekarang ni mak cik nak cari anak sulung arwah sebab,..'' puan Noraini tak menyambung kata, dia mati idea dan menoleh ke arah yang lain. Mana tahu ada yang nak membantu untuk memberi penerangan.

       ''Anak ke dua arwah nak kahwin. Kami nak cari wali dia.'' encik Kasim mencelah. Puan Hasnah mengangguk. Izzara tertunduk malu sambil bermain dengan jari jemarinya. Hisham sudah tersenyum lebar. Macam mendengar berita baik ja tu.

       ''Saya memang dilahirkan di Kuala Lipis tapi lepas banjir tahun 1997 saya tinggal dengan keluarga angkat dan kami berpindah ke Temerloh tapi cuma dua tahun di Temerloh kami berpindah semula di Kuala Lipis dan menetap di Kampung Aur gading.'' Ady pula bersuara. Tujuannya nak memberitahu dia bukanlah anak jati Kuala Lipis walau dia dilahirkan di sana. Mereka sering berpindah randah dulu. Lagi pun Ady masuk asrama sejak tingkatan 1 lagi. Sesekali saja balik kampung. Kehidupannya lebih banyak di luar, lebih-lebih lagi di Kuala Lumpur.


         ''Mak cik cuma nak tanya, anak pernah dengar tak nama Salmah Sameon atau pun nama suaminya,.Det,..err,..mak cik tak tahu nama penuh.'' Puan Noraini menyoal lagi. Kali ini riak wajah Ady sudah berubah.

         ''Mahathir bin Mohammad mak cik Ain! Tapi bukan mantan Perdana Menteri tu!'' Izzara mencelah sambil cuba bergurau. Kebetulan Izzara masih mengunakan nama ayahnya dalam kad pengenalan walau sijil kelahirannya sudah hilang. Ady yang mendengar kata-kata Izzara sudah menjadi resah. Jantungnya sudah berdetak dengan laju.

         ''Ya ka Zara? Maaflah! Mak cik Ain memang tak tahu. Zara tahu sendirilahkan. Nama Danial ni pun mak cik dengar dari penduduk kampung. Bila mak cik nak daftarkan nama dia semula kami kekalkan nama Danial tu, cuma mak cik tambah nama Hakimi dan di binkan dengan nama pak cik.'' Puan Noraini serba salah. Ady sudah bergenang air matanya. Sofia berwajah tenang kerana dia memang tak tahu apa-apa mengenai sejarah silam keluarga mereka.

        ''Nama Danial tu Zara dengan Pia yang namakan. Abang Ady pun cemburu dengan kami sebab ibu dengar cakap kami. Abang Ady cakap nama Danial tu nama omputih.'' Izzara bercerita sambil ketawa perlahan. Air matanya turut bergenang dengan ceritanya sendiri. Teringat lagi dia akan kenangan itu. Nama Mohammad Danial adalah nama sebenar Danial.

       ''Siapa yang cakap abang Ady cemburu? Pandai-pandai ja nak tuduh abang Ady macam tu. Tak mahu jadi wali baru tahu!'' tiba-tiba Ady menyampuk. Semua tersentak mendengar suaranya yang sudah separuh sebak dan bergetar. Sofia tercengang. Dia baru terfikir akan nama-nama yang disebut Izzara tadi. Dia memandang ke arah Izzara dengan mata yang berair.


        ''Abang Ady! Ini kak Zara Pia ke?'' Sofia menyoal tanpa ragu-ragu. Semua mata memandang ke arahnya dan memandang Ady pula silih berganti. Ady cuba menahan air matanya dari terus gugur. Tidak percaya, hari yang sama dia bertemu Sofia, dia akan bertemu Izzara juga.

        ''Mohammad Danial di mana sekarang mak cik Ain? Kalau tak keberatan,.boleh Ady jumpa dia?'' Ady memberanikan diri bertanya sedangkan Danial betul-betul berada di depannya. Manalah Ady kenalkan? Mereka berpisah ketika Danial masih dalam hari. Sudah lapan belas tahun berlalu, Danial pun sudah menjadi remaja yang agak hensem dengan kumis nipisnya itu.

       ''Tu,.'' Puan Noraini menuding jari ke arah Danial yang masih terpinga-pinga. Ady memandang Danial tanpa kata. Lidahnya sudah kelu untuk berkata-kata bila adik bongsunya sudah berada di depan mata. Ah! Silap,.bukan saja adik bongsu tapi tiga orang adiknya sudah ada di depannya. Benarkah ini Ya Allah?

       ''Err,.abang Ady! Boleh Pia tanya sikit?'' tanpa mempedulikan orang lain Sofia bertanya lagi. Ady hanya mengangguk. Sofia memandang ke arah Ady dan Izzara bergilir-gilir sebelum bertanya. Izzara yang sudah menghamburkan air mata dipandang sayu. Dan Sofia pasti, saat ini Ady juga mungkin sedang sebak menahan tangis.


        ''Apa nama sebenar Pia?''

         ''Siti Sofiah!'' Izzara yang menjawab terlebih dahulu. Sofia tercengang. Kamila sudah mengekek ketawa di sebelahnya. Dikerlingnya Kamila dengan rasa geram. Apa ada pada nama? Yang penting aku dah tahu nama penuh aku. Sofia berbisik di dalam hati.

       ''Mulai hari ni aku panggil kau Piah ya Sue?'' Sofia sudah mengetap bibirnya, namun Kamila menayangkan muka simpatinya hinggakan semua orang sudah ketawa. Tak jadilah Sofia nak marah dan turut ketawa sama. Dalam titisan air mata, adakalanya terselit ketawa yang penuh dengan kebahagiaan!

..............................................................


               ''Hodohnya rambut kontot!'' Izzara menyuarakan suara hatinya setelah Sofia mengeluarkan gambar ketika dia masih kecil sekali lagi. Mereka terus berbual di Hentian Benta hingga masuk waktu Isyak. Selepas solat Isyak pun mereka masih tidak meneruskan perjalanan mereka yang tertangguh.

            ''Dulu Pia suka rambut panjang. Kenapa kontot ja dalam gambar ni?'' sekali lagi Izzara bertanya setelah kenyataannya kali pertama hanya membuatkan Sofia ketawa tanpa memberikan penjelasan.

            ''Mama cakap, Pia deman panas dan tak kebah-kebah sebab tu mama potong rambut Pia sampai kontot,.'' ringkas saja penjelasan Sofia. Dia langsung tak ingat. Sofia pernah bertanya mamanya mengenai gambar itu kerana gambar itulah satu-satunya gambar Sofia tanpa tudung.

          ''Pia tinggal di mana sekarang ni?'' Puan Hasnah mengajukan soalan. Sofia berjeda seketika. Dia menarik nafas sebelum menjawab.

          ''Kuarters KLIA, mama dengan papa kerja sebagai kastam. Papa dah meninggal tahun lepas. Mama pun ada di I.C.U sekarang ni. Agaknya Pia mungkin kena pindah selepas ni,.'' Sofia bernada sayu. Kuarters tu hanya untuk pekerja saja. Mamanya dan papanya sudah tak bekerja lagi, tentu dia akan dihalau? Nak kena cari rumah sewa lain la selepas ni. Sofia sendiri sedang keliru ketika ini.

       ''Laa,.nak pindah ke mana? Pia tinggal dengan mak ciklah? Mak cik pun tak ada anak perempuan!'' Puan Noraini mencelah.

       ''Tinggal dengan abang Ady pun boleh!'' Ady yang kebetulan baru sampai selepas menunaikan solat Isyak turut mencelah.

        ''Kak Zara Pia nak kahwin,.tak mahu temankan dia ke? Boleh tinggal dengan kami! Bolehkan papanya?'' puan Hasnah bersuara kembali. Sofia rasa amat terharu. Bila dia sedang risau tiada tempat tinggal, ramai pulak yang mempelawa dia tinggal bersama mereka.

        ''Ermm,.Sofia pergi ke rumah semuanya secara bergilir-gilir,.boleh tak? Nanti Sofia boleh jumpa semua. Kalau nak tinggal kat satu tempat saja nanti tak menyusahkan ke? Lagi pun, Pia ingat, nak belajar berdikari. Pia nak bekerja sambil belajar.'' bila semuanya mengajak dia tinggal bersama mereka, Sofia jadi serba salah pula untuk memilih. Untuk tidak mengecilkan hati sesiapa hanya jawapan itu yang mampu Sofia beri.

      ''Piah!!! Kau tinggal di rumah kami aje la. Boleh aku gaduh dengan kau hari-hari. Kita boleh bertinju, wrestling, bertaekwando ke,.kung fu ke,.kan?,kan?'' Kamila yang tak reti senyap pun mencelah sama. Masalahnya, bila dia mencelah mesti ada orang akan ketawa walau pun Sofia asyik mengetap bibir saja.

        ''Piah??'' Sofia bertanya tak puas hati.

         ''Hehehe,.peace!'' Kamila buat wajah comel sambil buat peace. Terburai lagi ketawa di bawah tempat rehat khas Hentian Benta. Semua orang ceria. Terjawab semua persoalan. Ady juga bahagia dengan apa yang berlaku hari ini. Hisham lagi la gembira bila melihat si buah hati pujaan hati sudah berjumpa dengan keluarga kandungnya semula. Makbul juga doa Hisham bila Izzara menerima dirinya. Kata putus telah dibuat dan Izzara dengan rasminya menerima lamaran Hisham.

......................................................

2015,.


        
Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (ujian) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam ujian) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: “Bilakah datangnya pertolongan Allah?” Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat.” – Surah AlBaqarah : Ayat 214


             Banjir yang melanda negeri-negeri di Malaysia benar-benar menginsafkan. Selepas kelantan dan Terengganu, Pahang juga dilanda banjir hingga rancangan Hisham untuk mengadakan majlis bersejarahnya di kampung kelahiran Izzara terpaksa dibatalkan. Mereka sudah diijabkabulkan dalam majlis yang sederhana. Majlis persandingan yang dirancang untuk di adakan di Dataran Lipis terpaksa di adakan di Kuala Lumpur. Kononnya nak ikut jejak Dato Siti, nampaknya hajat tak terlaksana la tu. Allah lebih mengetahui apa yang terbaik untuk hamba-hambaNYA.

         Ady pula mendapat berita gembira bila Awin disahkan mengandung anak sulung mereka. Mama Sofia pula telah menghembuskan nafasnya yang terakhir. Walau apa pun perancangan kita sebagai manusia, namun perancangan Allahlah yang lebih baik. Sofia kehilangan kedua ibu bapa angkatnya tapi Allah gantikan keluarga yang lebih baik untuknya. Keluarga angkat abang,kakak dan adiknya juga sudi menerima kehadirannya sebagai ahli keluarga, malahan keluarga mertua Ady juga mengalu-alukan kehadirannya.


         Ya Allah! Betapa besarnya nikmat yang Engkau kurniakan andai hamba-hambaMU mampu melihatnya dengan mata hati. Contohnya dengan musibah banjir yang melanda di Malaysia. Negeri Kelantan paling teruk sekali, ibarat dilanda tsunami. Itulah ujian dari Allah yang memberi gambaran betapa Allah ingin menguji semua rakyat Malaysia. Siapa yang beriman dengan Allah, akan menganggap ujian itu sebagai dorongan untuknya menguatkan lagi iman di dada tapi andai mereka yang lemah imannya akan terbarailah imannya.

        ''Sofia! Kau tengok video ni. Sorang rakan fb aku muat naik dalam wall dia. Ya Allah! insafnya aku. Adik ni kecik lagi, bila wartawan tanya dia nak apa? Kau tahu apa dia jawab? Dia cakap nak sejadah!'' Kamila yang ralit melayan muka buku melalui HPnya sudah berceloteh. Sendiri tanya sendiri jawab pulak tu. Sofia hanya menjengukkan sikit wajahnya untuk mengambil hati Kamila. Sebenarnya, Sofia dah tengok video tu, dah tersebar pun dalam facebook. Bila banjir berlaku, ramai yang muat naik video dan gambar kawasan yang dilanda banjir. Kalau tengok dalam tv mereka tayang tak sepenuhnya, berbeza dengan apa yang ditonton di dalam internet.

         ''Alhamdulillah! sejuk hati mak dengan ayah diakan? Kalau aku dapat anak esok, aku pun nak didik dia agar dia hanya ingat sejadah ja, Macam budak-budak sekarang ni aku tengok banyak sangat yang dah terjebak dengan gejala sosial. Kadang-kadang aku jadi takut,.yalah,.kalau tak mampu didik anak dengan sempurna sebagai ibu bapa, walau banyak mana pun amalan kita di dunia tapi anak-anak kita tak 'menjadi' seperti kita, perjalanan kita ke Syurga tetap terhalang.'' Sofia berwajah sayu. Jauh mindanya melamun. Kamila di sebelah sudah mengulum senyum.

     ''Ehemm,.kalau nak berangan ada anak pun,.kenalkanlah dulu calon ayahnya kat aku!'' Kamila menambah rencah membuatkan Sofia tersedar dari dunia khayalannya yang seketika. Jauh benar angan-angannya. Orang kata kalau nak anak yang soleh dan solehah, ibu bapa terlebih dahulu kena jadi soleh dan solehah. Ermm,..nampaknya Sofia kenalah cari calon suami yang beriman, barulah boleh menjadi pembimbing untuk dia dan anak-anak mereka kelak.


         ''Aku belum terfikir lagi nak kahwin. Banyak lagi ilmu aku kena tuntut kalau nak cari suami pun. Besar tanggungjawabnya nak menjadi isteri orang ni. Bila dah kahwin, kalau ada rezeki dapat pulak anak, nak kena menjadi ibu pulak. Bila dah jadi ibu,.hmm,.tak semudah yang disangka. Seorang ibu jiwanya perlu kuat. Kesabarannya perlu banyak. Seorang ibu ketabahannya tak terbanding. Jiwa kena kental beb!'' Sofia memandang Kamila sambil bibirnya mengukirkan senyuman. Seorang ibu yang jiwanya tak kental mungkin akan menjadikan anak-anak sebagai pelepas emosi maka terjadilah kes penderaan. Seorang ibu yang tak ada kesabaran mungkin sukar nak menunjukkan kasih sayang. Seorang ibu yang tak tabah, takkan mampu nak menunjukkan contoh yang baik untuk anak-anak.

       ''Sejak bila kau jadi matang ni? Kita dah 23 tahun tau! Kahwin awal itu bagus. Rahim sedang sihat untuk melahirkan anak-anak yang sihat dan cerdas.'' Kamila tak mahu mengalah. Sofia tersenyum lagi.

        ''Aku tak kata pun aku tak nak kahwin. Kalau dah sampai jodoh, aku terima ja!''

         ''Betul?''

          ''In Shaa Allah!''

          ''Serius?''

           ''Yupp!''

           ''Abang Am! Sofia cakap dia nak kahwin dah! Nanti ajak mama pergi melamar dia!!!'' tiba-tiba Kamila melaung. Sofia kaget. Abang Am? Sofia pusing ke belakang bila menyedari ada seseorang sedang menuju ke arah mereka.

          ''Abang pergi masuk meminang jangan reject abang tau?'' Sofia sudah tercengang.

          ''Bila abang balik?'' soalan Sofia ajukan buat si jejaka yang sedang berdiri di hadapannya.

            ''Dah seminggu dah. Saja abang minta Ila rahsiakan dari Sue. Abang nak buat susprize!'' Amzar tersenyum mesra.

            ''Tak baik tau!'' Sofia sengaja bernada rajuk, sebenarnya dalam hati suka sangat!

           ''Nak bagi abang jadi baik, kena kahwin cepat-cepat. Macam mana? Setuju?'' Sofia jatuhkan kepala berkali-kali. Orang yang tersayang dah bertanya soalan yang ditunggu tu buat apa nak jual mahal lagi? Setuju sajalah!

          ''Yeaaaa,.aku nak dapat kakak ipar! nanti aku boleh bergusti hari-hari dengan kakak ipar aku. Kan kak Piahkan??''

            ''Apa? Kak Piah?''

             ''Hahaha,..larikkkkkkkkk!''

            Sesungguhnya, jodoh, ajal dan maut tu di tangan Allah! Orang kata musuh jangan dicari, rezeki jangan ditolak. Kalau dah sampai jodoh kahwin saja. Pemberian Allah semuanya rezeki. Yang baik jadikan ikutan. Yang tak baik jadikan tauladan. Yang penting kita kena sentiasa REDHA dengan apa yang telah ditakdirkan kerana Takdir Penentu Segalanya!

                                                                            ......................Tammat................................


Dialog yang mungkin akan terjadi,.


Izzara : Kak Win,.Zara namakan anak kak Win nanti ya?

Sofia: Eh,.tak boleh! Sofia nak namakan.

Ady : Ishh,.anak kami. Pesal pulak korang yang namakan? Tak malu! Dah kahwinkan? Beranaklah sendiri!

Danial : Hahaha,..yang tu pun nak berebut! Senang-senang biar Danial ja yang beri nama!

Awin : Kak Win dah ada nama pun untuk anak kak Win nanti.

Ady, Sofia, Izzara dan Danial terus terdiam.

Awin : Kalau perempuan nak beri nama Izzara Sofia. Kalau lelaki Danial Haziq.

Ady: Habis,.nak panggil apa pulak nanti?

Awin. Payah apa,.abang kena jadi Along untuk adik-adik abang. Zara kak ngah, Pia kak lang, Danial pak ucu,.hihi

Ady, Izzara, Sofia, Danial serentak : Pulak!!

Awin : Peace!!

Szaza zaiman : Sebetulnya apa yang di jadikan cerita adakalanya pernah menjadi kenyataan,.contoh anak angkat yang di bin dan di bintikan dengan ayah angkat. Ya! Dua orang kakak kembar saya di bintikan dengan nama ayah angkat,.seorang binti Harun dan seorang binti Ariffin kerana diberi kepada lain-lain keluarga,.kalau ada yang tak puas hati,.sila komen kerana sebarang komen memang sentiasa di alu-alukan,.Terima Kasih kerana sudi singgah dan baca.

Baby Ady dan Awin
Dj Faizal Zainal Abidin

Norhidayati Nadiha

Danial adalah Mohd Haziq Othman,.Sofia pula Nor Aidawiyah Idayu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.