Khamis, 8 Januari 2015

Biarkan rindu Terus Berlagu part 2

 Besar kesilapanku besar lagi kesilapanmu
                Hampa yang kau rasakan hampa lagi perasaanku
                Kau cuba menyatakan aku membuat kesilapan
                Yang tak mungkin kau maafkan lagi
                Ku tak mungkin kau perlu di sisi
               

              Besar kesalahanku besar lagi keegoanmu
              Berkali ku beri alasan berkali-kali kau menolaknya
              Kau ingin ku menyalakan diri ini bagai lilin
              Dan terbakar oleh perbuatanmu

            
               Suasana sepi kini menambahkan hening di dalam hatiku
                Mengadil sikapmu biar di jiwamu aku telah tiada
               Waktu begini diusik kenangan silam
               Yang bertandang lalu ku biarkan
               Ia menabahkan hati ini


              Kekasihku cukup engkau buatku begini
              Luka ini usah engkau berdarahkan kembali
             Aku masih cinta padamu
             Aku masih setia padamu
             Kembalilah engkau kepadaku seperti dahulu
           

            Di dalam rindu ku menangis
            Di dalam kalbu ku terasa
            Teringatmu di kala derita
            Yang memisahkan kita
             

           Di dalam sendu ku berseru
           Yang terukir dalam hatiku
           Kekasih bukalah pintu untuk sekali ini
           Aku cinta kepadamu


           Chorus:

          Kekasihku cukup engkau buatku begini
          Luka ini usah engkau berdarahkan kembali
          Aku masih cinta padamu
           Aku masih setia padamu
           Kembalilah engkau kepadaku seperti dahulu
           

            Di dalam rindu ku menangis
            Di dalam kalbu ku terasa
            Teringatmu di kala derita
            Yang memisahkan kita
             

           Di dalam sendu ku berseru
           Yang terukir dalam hatiku
           Kekasih bukalah pintu untuk sekali ini
          

            Besar kesilapanku besar lagi kesilapanmu
            Hampa yang kau rasakan hampa lagi perasaanku
            Kau cuba menyatakan aku membuat kesilapan
            Yang tak mungkin kau maafkan lagi
            Ku tak mungkin kau perlukan lagi
            Di sisi,...


                         Aku mengesat air mataku dengan telapak tangan. Sebak dadaku bila mendengar lagu yang dinyanyikan oleh penyanyi Dato Siti Nurhaliza, Kesilapanku Keegoanmu. Siaran radio Sinarfm yang sedang berkumandang dari dalam keretaku sengaja  aku kuatkan suaranya untuk menghalau perasaan sedih yang bertandang dalam hatiku selepas menyaksikan kebahagian Hariz sebentar tadi. Aku sedang keliru sekarang ni. Aku tak tahu kenapa hati aku ni bagaikan ditikam lumat, sedangkan dulu,niat aku berpisah dengan Hariz kerana nak melihat Hariz bahagia bersama keluarga barunya. Kenapa aku masih rasa sakit hati? Ya Allah! Bantulah aku untuk menjadi hambaMU yang sentiasa redha. Aku perlukan kekuatan sekarang Ya Allah, untuk meneruskan kehidupanku yang masih bersisa ini.


                  Kian jauh kian hilang
                  Kasih antara kita
                  Nampak tenang pada zahirnya
                  Tapi batin terseksa

                 Lagu Kian Mawi sudah membuatkan bahuku terenjut-enjut menahan esakan. Ya Allah! Kenapa aku tak mampu menjadi kuat dan tabah? Aku letih untuk terus mengawal perasaanku.


                  Yang terguris tak nampak di mata
                   Yang terhiris terluka
                   Sesekali terbit air mata
                   Tahan sebak di dada


                  Pandanganku sudah semakin kabur dek air mata. Aku cuba membelokkan kereta ke kiri jalan tanpa memandang ke belakang. Belum sempat aku memberhentikan kereta, keretaku sudah dirempuh kuat.

                 ''Allahu Akbar!'' aku terpekik kuat. Keretaku berpusing. Aku menekan brek dan cuba mengawal stereng sebaik mungkin. Aku tak boleh panik saat ini walau jantung aku berdegup laju. Aku terbayang wajah mama, wajah papa dan wajah abang Am. Ya Allah! Jangan ambil nyawaku lagi. Aku masih ingin bermanja dengan mama,papa dan abang Am. Aku masih ada keluarga walau aku dah kehilangan suami. Ya Allah! Panjangkan usiaku Ya Allah!. Hatiku terus berdialog memohon doa.

             Ponnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn!!,.nyaring hon yang dibunyikan oleh pemandu-pemandu kereta yang lain. Aku hanya mampu berserah nasibku pada Ilahi. Hanya Dia yang mampu menyelamatkan aku.


            ''Cik! Cik!,.cik okey?'' seseorang mengetuk cermin keretaku bila keretaku sudah selamat tersadai di tepi jalan. Aku memegang dada yang masih berdebar-debar. Jantung aku masih mengepam darah dengan laju. Lututku mengigil. Aku panggungkan kepala sambil mengangguk berkali-kali, cuba menyakinkan orang yang mengetuk cermin keretaku seraya menoleh ke arahnya. Orang itu melopong memandang ke arahku. Air mataku aku lap dengan telapak tangan. Rakus sekali, malu pun ada bila orang yang berada di tepi keretaku asyik benar memandang wajahku.


             ''Safiya? Kau Safiya? Kau okey Piya? Kau tak cederakan?'' bertalu-talu soalan yang keluar dari bibirnya. Aku menoleh ke arahnya sekali lagi. Wajahnya nampak cemas. Aku cuba menganalisis dirinya. Siapa dia? Dia kenal aku ke?



              ''Piya! Kau tak kenal aku lagi ke? Aku Min la,.Azmin,.'' dia memperkenalkan diri. Aku mengangguk berkali-kali namun bibirku masih terkunci akibat kejutan yang ku terima sebentar tadi. Azmin membuka pintu keretaku dan membantu aku keluar dari kereta. Lutut aku longlai dan tak dapat berdiri. Azmin ingin memapahku namun ku tolak dengan lembut. Aku cuba berjalan sendiri. Bibir aku masih terkunci walau Azmin masih mengajukan soalan bertalu-talu kepadaku.
   

              ''Piya! Anak aku ada dalam kereta. Kau okey tak ni? Atau kau nak aku hantar kau ke klinik?'' Azmin masih bersuara walau suaraku langsung tak kedengaran. Aku tak tahu kenapa aku tak mampu untuk bersuara. Yang ada dalam benakku sekarang. Siapa yang melanggarku tadi? Aku cuba mencari kalau ada kereta lain yang tersadai berhampiran keretaku. Ya Allah! Baru aku perasan ada suara bayi menangis dan suara kanak-kanak sedang memanggil papa di dalam kereta yang berada di belakang keretaku.


           ''Okey sayang! Papa datang ni!'' Azmin berlari ke keretanya pula. Dia membuka pintu kereta dan cuba menenangkan anak-anaknya. Aku kaku di tempat aku berdiri. Mereka cedera ke? Sekali lagi ada persoalan yang mengahantui benakku. Aku cuba menenangkan hatiku dan menuju ke arah kereta Azmin. Orang-orang yang lalu-lalang yang cuba membantu kami tadi sudah mula beralih pergi.


            ''Anak kau okey Min? Kau ke yang langgar kereta aku tadi?'' Aku bertanya terus. Kalau Azmin yang melanggar keretaku tadi tentu anak-anaknya trauma teruk. Agaknya sebab itulah anak-anaknya menangis?


            ''Agak-agaklah wei! Kalau aku yang langgar kereta kau, takkan aku nak biarkan anak-anak aku dan pergi tolong kau dulu. Kereta yang langgar kau dah lama pun lesap. Aku tak sempat nak ambil pun nombor keretanya, tapi kalau ambil pun kau bukan boleh dakwa dia pun. Aku rasa kau yang salah!'' dengan yakin Azmin menyalahkan aku. Aku kembali terdiam. Aku mula berfikir kembali. Ketika itu memang jiwa aku sedang berantakan. Minda aku tak dapat berfikir dengan waras. Sepatutnya aku tak harus memandu dalam keadaan jiwa aku yang sedang kacau macam tu.


            ''Kau okey tak ni?'' sambil cuba memujuk bayinya yang berada dalam dukungannya Azmin menyoal aku. Aku menganggukkan kepala sekali lagi. Aku cuba menjenguk ke dalam kereta mencari isteri Azmin, tapi tiada siapa lagi dalam kereta selain dua orang anaknya yang masih menangis walau sudah dipujuk. Aku menghulurkan tangan kepada Azmin dan mengambil bayi yang masih dalam dukungannya. Bila bayi kecilnya sudah berada dalam dukunganku Azmin mendukung pula si kakak.


             ''Isteri kau mana Min? Kau nak bawa anak-anak kau ke mana ni?'' aku menyoal juga akhirnya agar persoalan yang hanya berligar dalam mindaku terjawab.


             ''Aku nak bawa anakku ke rumah pengasuh. Sepatutnya aku bercuti hari ni, tiba-tiba aku dapat call ada masalah kat tempat kerja aku. Kau dari mana ni? Macam mana kau bawa kereta? Ada lesen ke tak?'' Azmin menyoal aku sambil tergelak. Berbahang juga wajahku. Aku pura-pura marah untuk menutup rasa maluku. Memang salah aku kerana bawa kereta sambil melayan perasaan. Nasib baik kereta saja yang kemek. Kalau jadi apa-apa kat aku tadi, macam mana? Aku mula menyoal hatiku kembali.


           ''Jomlah,.aku hantar kau! Kereta kau tinggal di sini dulu. Tak elok kalau kau pandu kereta sekarang ni. Mungkin kau masih trauma lagi tu,.'' Azmin serkap jarang. Macam tau-tau saja aku mengigil satu badan dengan kejadian tadi. Aku mengangguk dan Azmin terus membukakan pintu kereta untukku. Anak-anaknya pula automatik berhenti menangis. Yang kakak diletakkan di kusyen depan manakala aku duduk di belakang bersama bayinya. Macam tau-tau saja prinsip aku sejak dulu. Memang pantang aku, kalau naik kereta dengan lelaki duduk di sebelah pemandu.


             ''Isteri kau mana Min?'' aku ajukan lagi soalan tadi yang masih tak berjawab.


             ''Kau tinggal di mana ni Piya? Kat mana aku nak kena hantar kau ni?'' soalan aku tak berjawab malah soalan pula yang dia ajukan untuk aku. Dekat mana aku tinggal? Sebetulnya selepas balik dari luar negeri, aku menumpang sementara di rumah Miza. Aku belum pulang lagi ke rumah kedua ibu bapaku. Nak bagitau alamat Miza ke atau rumah ibu bapaku. Tapi,.rasanya aku belum bersedia untuk pulang ke rumah mama dan papa.


           ''Taman Sentosa! Lepas simpang ni kau belok kiri. Rumah nombor 40 tu la, aku tinggal sekarang. Rumah kawan aku. Aku tumpang dia sekejap sementara nak cari rumah sewa.'' entah kenapa lancar pula aku berkata-kata. Azmin menoleh sepintas lalu ke belakang. Dia mengikut arahanku dan membelokkan kereta. Aku turut memerhatikan deretan rumah yang kelihatan sama di luar sana. Aku cuba mengecam rumah Miza. Baru dua hari aku tinggal bersamanya di sini.

         ''Aku dengar kau dah bercerai. Betul ke Piya?'' berdentum rasanya kepalaku mendengar soalan dari Azmin. Berpinar kembali mataku. Perkataan cerai yang Azmin ungkapkan membuatkan hatiku seolah ditikam belati tajam.

      ''Anak kau ni macam mana Min? Jauh lagi ke rumah pengasuh tu?'' aku tak pedulikan soalan Azmin. Macam mana dia cuba mengelak dari menjawab soalan aku, begitu juga aku cuba mengelak dari menjawab soalannya pula. Baru adilkan?


       ''Pengasuh tak ada kat rumah! Sebelum aku jumpa kau tadi, sebenarnya aku baru lepas call pengasuh, jadi aku cadang nak bawa ja anak-anak aku kat tempat kerja. Tapi tu la, aku pun tak pasti, pukul berapa aku boleh balik ni,.'' Azmin mempamerkan wajah resahnya. Simpati pula aku memandang wajah-wajah anak kecilnya itu.


         ''Min! Dah lepas!!'' spontan aku menjerit bila kereta Azmin sudah melepasi rumah Miza. Dia menghentikan keretanya secara mengejut. Anaknya yang berada di tempat duduk depan tersentak dan menangis ketakutan. Allahu Akbar! Maafkan aku Min! Hari ni dah dua kali aku buat anak-anak kau menangis.


          ''Macam ni la Min. Kau tinggalkan anak-anak kau kat aku. Nanti kau siap kerja, kau datanglah ambil. Rasanya Miza tak keberatan kot kalau aku bawa mereka ke rumah dia. Lagi pun dia pun ada anak sebaya dengan anak-anak kau ni.'' akhirnya aku buat keputusan untuk menjaga anak-anaknya untuk sementara waktu. Dia dah tolong aku, takkan aku nak lepas tangan. Lagi pun kami dah kenal lama. Sejak kolej lagi kami kenal cuma terputus hubungan selepas aku bekerja dan kahwin dengan Hariz.


           ''Tak menyusahkan kau ke?'' aku mengeleng pantas. Bibirnya mengukirkan senyuman. Kepala anaknya yang berada di tempat duduk depan diusap. Aku mendukung bayi kecilnya dan mula keluar dari kereta. Azmin juga keluar dari kereta dan mengeluarkan beg sandang yang diletakkan di tempat duduk belakang. Dia memujuk anak perempuannya agar mengikutku. Anaknya merenggek manja tidak mahu kepadaku.


          ''Isha sayang! Isha ikut ibu Piya ya! nanti papa datang ambil Isha dengan baby.'' terbuntang mataku mendengar dia memujuk anaknya begitu. Aku pandang Azmin dengan pandangan yang penuh persoalan. Azmin menoleh ke arahku dan mengenyitkan matanya. Aku kebam bibir. Kenapa pulak dengan Azmin ni?

          ''Ibu Isha ke papa? Papa cakap ibu Isha dah pergi jauh?'' petah anak kecil itu berkata-kata. Aku memasang telinga mendengar perbualan kedua beranak itu sambil berpura-pura mengacah bayi dalam dukunganku.

          ''Tu,.ibu Isha dah pulang! Isha ikut ibu ya. Nanti papa datanglah. Isha tengok baby tu, sukanya dia ibu Piya dukung.'' anak kecilnya tu digula-gulakan sambil dia ketawa riang. Aku sudah mengelengkan kepala berkali-kali. Mencari pasal betul Azmin ni, nanti tak pasal-pasal anak dia betul-betul percaya aku ni ibunya.


         ''Papa janji tau! Nanti papa datang ambil Isha dengan baby? Kalau tak nanti ibu pukul Isha dengan baby macam mana?'' aku terpempam mendengar kata-kata anak kecil itu. Aku pukul dia dan baby? Apa maksud dia? Muka aku ni nampak garang sangat ke?


         ''Ehh,.takkanlah! Ibu Piya baik,.bukan macam kak Niza tu!'' Azmin memimpin anaknya dan menuju ke arahku. Dia memandang tepat ke wajahku. Sukar nak meramal apa yang sedang difikirkannya.

       ''Maaf Piya! Anak aku ni dulu pernah kena dera dengan pengasuh lamanya, sebab tu dia trauma bila aku nak tinggalkan dengan orang yang dia tak kenal. Kau jangan ambil hati ya!'' aku terkejut dengan kenyataan itu. Anak secomel itu pun tergamak mereka nak dera. Manusia atau binatang?

        ''Aku okey! Kenapa kau cari pasal Min? Nanti betul-betul dia anggap aku ibu dia macam mana?'' aku bersuara perlahan. Azmin ketawa ceria.

        ''Alhamdullilah! Aaminnnn!,.'' panjang pula aminnya itu. Dia terus menuju ke keretanya semula sebaik menyerahkan Isha kepadaku tanpa mengulas lanjut. Aku memimpin Isha dan memanggil Miza dari depan pagar rumah. Dengan dua orang anak kecil yang ku bawa pulang tentu akan memeranjatkan Miza sebentar nanti.


             Azmin membunyikan hon sebelum keretanya hilang dari pandangan. Isha melambai lemah ke arah kereta Azmin yang sudah semakin jauh. Seperti apa yang aku duga, Miza keluar dari rumah dengan mulut terlopong, manakala aku hanya tersenyum lucu ke arahnya. Sebentar tadi, aku menangis beria-ia di dalam kereta hingga kereta aku dilanggar orang dan kini dengan kehadiran dua orang anak-anak Azmin yang masih kecil ini berjaya membuatkan bibirku mengukirkan senyuman. Apakah ini Ya Allah?

........................................................


                 Tiga hari Azmin menghilang tanpa khabar berita. Isha asyik menangis bertanyakan papanya. Adiknya yang mungkin baru berusia beberapa bulan sudah mula menerima aku. Dia begitu manja dan ceria. Terhibur aku melihat keletahnya, cuma aku letih sikit memujuk Isha yang selalu merenggek. Miza banyak membantu aku memujuk Isha. Dia lebih banyak pengalaman berbanding aku. Maklumlah, anak Miza dan anak Azmin tak jauh beza umurnya. Nasib baiklah anak sulung Miza boleh menjadi kawan Isha walau pun dia lelaki.Sekejap mereka baik dan sekejap bergaduh. Biasalahkan? Nama pun kanak-kanak.

             ''Ibu! Bila papa nak pulang ambil Isha dengan baby ni? Isha dah rindu dengan papa ni! Papa ni selalu macam ni, dahlah selalu tinggalkan Isha dengan baby. Dah tu banyak hari pulak tu!'' Isha merungut lagi. Itulah yang selalu dia bebelkan pada papanya. Kesian aku dengan nasib mereka. Agaknya, di mana isteri Azmin? Bercerai ke mereka?


              ''Ibu tak tahulah Isha. Papa Isha tak telefon ibu pun.'' terpaksa juga aku membahasakan diriku sebagai ibu. Miza pun terkejut mendengar Isha memanggil aku ibu pada mulanya tapi bila aku jelaskan kedudukan sebenar barulah dia mengangguk faham dan selepas itu dia menyakat aku berterusan. Azmin ni pun satu, tinggalkan anak-anaknya pada aku tanpa meninggalkan sebarang nombor telefon. Mungkin hari tu dia benar-benar sedang mengejar masa.

            ''Selalu ke papa Isha tak balik ke rumah banyak hari macam ni?'' aku tanya lagi Isha dengan soalan yang sama berulangkali. Untuk memastikan jawapan yang Isha beri padaku adalah sama. Mana la tahukan.

               ''Ibu ni dah nyanyuk kot? Kan Isha dah cakap banyak kali. Papa,.selalu,.tinggalkan,.Isha,.dengan baby,.banyak hari.'' satu persatu Isha menyebut ayat-ayatnya. Aku tertawa tanpa sedar. Dalam meragamnya Isha masih mampu membuatkan aku ketawa dengan ungkapannya yang begitu fasih. Berapa umur Isha agaknya?

                ''Habis tu Isha tinggal dengan siapa?'' aku masih ingin tahu.

                  ''Ishhhhh,.ibu ni,.kan Isha dah cakap. Isha tinggal dengan mak tok,.kadang-kadang Isha tinggal dengan Tok Senah!'' Isha sudah bangun dan bercekak pinggang ke arahku. Sesungguhnya aku sudah soal dia semua soalan tu pada malam pertama  aku jaga dia. Aku ketawa ceria sambil menarik Isha dan mendudukkannya di atas ribaku. Baby Ikmal tidur sekarang ni. Nama yang Isha bagitau kami. Adiknya nama baby Ikmal. Aku mana sempat tanya Azmin hari tu.


                 ''Selalunya papa Isha pergi mana tinggalkan Isha dengan baby?'' soalan aku ajukan lagi sambil tanganku mengelus lembut rambut Isha. Beginikah rasanya perasaan seorang ibu? Aku bertanya di dalam hati. Bila berada bersama Isha dan Ikmal aku terus melupakan luka semalam. Ku ubati luka hatiku dengan memberikan mereka kasih sayangku. Ya Allah! Semoga aku dapat membelai mereka lagi walau selepas Azmin pulang dan mengambil mereka. Aku membisikkan doa di dalam hati. Perlahan aku cium ubun-ubun Isha. Rasa tenang dan damai jiwaku ini.


                   ''Papa cakap, papa pergi kerja. Papa nak cari duit kat Isha dan baby banyak-banyak. Nanti boleh beli mainan, beli susu baby, beli baju,err,.beli apa lagi ya? Haa,.nanti boleh bawa Isha pergi jalan-jalan dengan baby. Papa kata kalau papa tak ada duit macam mana papa nak bagi Isha dan baby makan. Kalau tak ada susu nanti baby nangis papa nak bagi makan apa? Papa bukannya ada susu. Kenapa ibu tinggalkan Isha dengan baby? Ibu tak sukakan Isha dengan baby ke?'' dalam panjangnya Isha berceloteh, bibirku terus kaku dan lidahku menjadi kelu. Apa aku nak jawab? Azmin! Kau memangkan!


                 ''Err,.ibu,.ibu pergi kerja. Haa,.ibu pergi kerja. Jauh sangat! Ibu naik kapal terbang tau. Jauh sangat, sebab tu la ibu tinggalkan Isha dengan baby.'' aku melepaskan nafas sebaik aku berjaya mencipta alasan. Memang betul pun, aku baru balik dari luar negeri.

               ''Ooo,.jadi betul la papa cakap, ibu pergi jauhhhhhhhhhh sangattt!'' Isha berkata-kata sambil kepalanya dijatuhkan berkali-kali. Dia puas hati dengan jawapan aku agaknya? Aku urut dada tanda lega. Nasib baiklah aku ni super genius dalam mencipta alasan ni. Hihi,.

             ''Tapikan ibu, kenapa mama kawan Isha pergi jauh jugak tapi balik jugak tengok dia?'' alamak! Ada lagi soalan cepubelian tu. Aku mengerah minda untuk berfikir. Apa lagi aku nak auta Isha ni?

            ''Nak buat macam mana Isha. Tiket kapal terbang habis. Haa,.sebab tu la ibu tak dapat balik tengok Isha dengan baby.'' Fuhh!,.nasib baik otak aku ni boleh berfungsi lagi.


             ''Ibu naik kapal terbang yang hilang tu ke? Kapal terbang yang hilang tu dah jumpa ke ibu?'' aku menghembus nafas keras. Azminnnnnnnnnnnnn!,.lebih baik kau balik cepat! Kau balik nanti, siaplah kau, aku karate kau! Aku menjerit di dalam hati.

              ''Mana Isha dengar ni? Papa cerita ke?'' aku dah malas nak berbohong lagi. Lebih baik aku mengelak untuk menjawab dari terus mereka-reka alasan. Sambil tu aku mencium pipi Isha. Dia mengeliat kegelian. Aku ketawa dengan gelagatnya.


              ''Bukanlah! Mak tok yang cakap!'' agaknya mak tok ni pengasuh Isha kot?

               ''Mak tok baik tak?'' aku cuba 'mengorek' lagi.

                ''Mak Tok baik,.Tok Senah pun baik. Kak Niza ja yang tak baik. Kak Niza selalu pukul Isha,.nasib baik papa tak tinggalkan baby kat kak Niza sekali,.kalau tak,mesti baby pun kena pukul. '' Isha bercerita dengan wajah ceria pada mulanya dan diakhiri dengan wajah kelat. Penuh perasaan Isha bercerita. Aku pula cuba menyelami perasaan Isha.

                ''Mak Tok tu nenek Isha ke?'' aku menyoal lagi.

                  ''Mak Tok tu Mak Tok La! Ishh,.ibu ni banyak tanyalah. Nanti ibu tanya papa la. Tu la siapa suruh ibu tak balik lama sangat, sampai Mak Tok pun ibu tak kenal. Ibu tak sayang Isha dengan baby ke?'' pulak dah! Muncul lagi soalan tu.

                  ''Ehh,.siapa cakap ibu tak sayang Isha dengan baby? Bagitau ibu! Biar ibu cili mulut dia!'' aku cuba mencari helah.

                  ''Ibu tak rindu kat Isha dengan baby pun!'' Isha bersuara rajuk. Aku tersenyum cuma sambil memerah minda untuk mengungkapkan kata-kata seterusnya. Letih juga nak melayan kanak-kanak yang pintar macam Isha ni. Agaknya apa la yang Azmin ni bagi makan?


                   ''Bukan ibu tak rindu,.ibu rinnnnnnnnndu sangat!'' sekali lagi pipi gebu Isha ku cium. Rasa macam hati aku ni dah dipenuhi dengan bunga-bunga yang sedang mekar. Ya Allah! Terima Kasih dengan pemberianMU ini, walau hanya untuk sebentar cuma.

                  ''Piya! Ada orang cari kau kat luar!'' Isha baru nak buka mulut, Miza sudah muncul dan bersuara. Aku tergaman sekejap. Siapa agaknya yang tahu aku ada di sini? Aku mengerah minda untuk berfikir.

                  ''Kau bagitau Hariz aku ada di sini ke?'' aku serkap jarang. Mana la tahu tiba-tiba Miza melanggar janji. Mungkin dia kena asak dengan soalan yang bertubi-tubi dari Hariz ke atau sebagainya?

                    ''Agak-agaklah! Kau nak tuduh aku pun,.'' wajah Miza mencuka. Aku angkat kedua belah tangan tanda meminta maaf kepadanya.

                    ''Sorry! Bukan aku nak tuduh kau pun, cuma aku kenal sangat dengan kau tu. Pekerja yang sangat patuh dengan majikan. Mana la tau Tuan Hariz kau tu asak kau dengan soalan macam kena peluru berpandu ke?'' aku cuba berseloroh walau berwajah serius. Macam mana tak serius, minda ni dah ada berjuta persoalan dan ada seribu wajah yang sedang aku bayangkan di dalamnya.


                    ''Tak pasal-pasal aku kena bom nuklear dengan kau pulak lepas tu!'' selamba Miza menuturkannya. Tersenyum aku tanpa sedar sambil aku bangun dan menuju ke muka pintu. Isha mengikut aku dari belakang dan berlari pantas keluar dari rumah selepas mengintai gerangan orangnya yang nak berjumpa dengan aku tu.


                  ''Papa!!,.Yeaaa,..papa dah balik. Ibu! Cepatlah! papa dah balik.'' Isha kegirangan. Terlompat-lompat Isha keseronokan melihat Azmin yang sudah keluar dari kereta dan menunggu di depan pintu pagar.


                Pintu pagar terbuka perlahan-lahan menyambut kedatangan Azmin yang hilang selama tiga hari. Aku sudah mengepal penumbuk dan menumbuk telapak tanganku berkali-kali, seolah sedang memberi amaran kepada Azmin aku sedang marah dengannya. Azmin teragak-agak untuk masuk walau Isha berusaha untuk menarik tangannya. Aku yang melihat Azmin berkeadaan begitu sudah menerpa laju ke arahnya.

             ''Dah lama kau buat kerja ni? Nasib baiklah, aku ni baik tau. Kalau orang lain, mau menangis tak berlagulah kau! Ada ke patut, tinggalkan anak kau macam tu ja. Kalau ingatkan fikiran jahat aku ni, dah lama aku bawa lari anak-anak kau ni. Biar padan dengan muka kau!'' aku seranah Azmin tanpa memberi peluang Azmin bersuara terlebih dahulu.

              ''Kau tak buat macam tu kan! Aku dah lama kenal kau Piya, sebab tu aku berani tinggalkan anak-anak aku kat kau. Alah! Merekakan anak-anak kau jugak!'' Azmin bersuara dengan wajah tenang. Aku pula yang sedang berbahang dengan ayat-ayatnya. Bukan berbahang sebab malu, tapi aku teramat marah dengan Azmin sekarang ni. Berani dia buat statement macam tu. Bila pula aku mengandungkan anak-anak dia ni?

             ''Itu pun satu hal jugak. Ikutkan hati aku ni, aku nak karate kau aje. Lepas tu aku nak cincang lumat-lumat, buang ja kat laut bagi makan jaw's. Baru puas hati aku.'' bila aku tengah marah Azmin, Isha sudah memeluk Azmin kejap. Wajahnya seperti orang nak menangis saja. Azmin pula sudah melepaskan tawanya. Ishhh,.geram betul aku!

           ''Ibu!,.Janganlah marah papa!'' Isha bersuara ketakutan sambil memeluk erat kaki Azmin. Aku kaget. Err,.garang sangat ke aku tadi? Soalan tu pulak yang muncul dalam benakku.


             ''Hahaha,.tengok tu,.Isha dah nak nangis dah. Apalah ibu Isha ni kan. Dah la lama tak balik rumah, ni asal jumpa papa ja nak ajak bertinju. Kalau iya pun, tunggu la kita balik rumah dulu sayang. Nanti kita balik bertinju kat rumah ya!'' beria-ia Azmin ketawa sambil terus menyakat aku. Aku?

             ''Minnnnnnnnnnnn!!!!'' Grrrrr,.

..................................................................



                      Aku memandang tajam ke arah Azmin. Masih terngiang-ngiang lagi panggilan sayang yang diungkapkannya tadi. Dah buang tebiat agaknya Azmin ni? Kesian pulak anak-anaknya nanti. Aku kalih pula pandanganku ke arah kedua orang anaknya. Isha begitu ceria bergelak ketawa sambil mengagah si kecil. Iqmal juga seolah memahami papanya sudah pulang. Aku perhatikan gelagat keluarga bahagia itu dengan penuh rasa syukur. Azmin merupakan kawan baik aku di kolej dulu, termasuk Lela dan Syukriah. Apa khabar Lela dan Syukriah agaknya?

                    ''Piya!'' aku tersentak, namun aku pura-pura beriak biasa. Aku jungkitkan kening pada Azmin, sebagai isyarat bertanya. Kenapa?

                    ''Piya!!'' suaranya dikuatkan sikit.

                      ''Cakap aje la Min!'' aku bersuara juga akhirnya.

                   ''Terima kasih, jaga anak-anak aku. Aku minta maaf sangat. Aku bukan sengaja nak buat kau tertanya-tanya. Aku terlupa nak minta nombor telefon kau. Lagi pun hari tu, aku kena bergegas ke Seremban. Masalah syarikat rumit sangat. Ada orang dalam yang pecah amanah dan membuatkan syarikat kami hampir bankrup.'' Azmin menjelaskan kepadaku kenapa dia menghilangkan diri selama tiga hari. Fikiran aku terlalu buntu untuk menghadam penjelasannya. Bagi pihak aku mungkin tidak kisah menjaga anak-anaknya yang telah menjadi penghibur aku selama tiga hari ni. Tapi takkan aku nak berterus terang dengan dia?


                 ''Aku tak marah sangat sebenarnya Min, cuma aku terkilan kau tinggalkan anak kau macam tu saja. Kesian kat anak-anak kau terutamanya Isha. Selalu dia tanya kau,bila papa nak balik. Aku nak jawab apa?'' aku lepaskan juga perasaanku walau sebenarnya aku turut berdoa di dalam hati agar Azmin lambat pulang dan aku dapat meluangkan banyak masa dengan anak-anaknya.

              ''Aku minta maaf Piya, kalau anak-anak aku dah banyak menyusahkan kau.'' Azmin bersuara perlahan. Terpamer rasa bersalah di wajahnya. Aku menarik nafas lemah. Ketahuilah Min, anak kau dah banyak buat hati aku sembuh dari luka semalam. Aku berbisik di dalam hati.


              ''Kenapa kau cakap macam tu Min? Isteri kau pergi mana Min?'' aku suarakan juga keraguanku. Mudahan Azmin takkan berdalih lagi seperti sebelum ni.


              ''Macam suami kau jugaklah. Dia kawen lain. Dah nasib aku Piya. Selalu buat kerja di luar, pergi sana pergi sini, akhirnya isteri aku duakan aku. Sekali tu aku nak buat susprize untuk dia,.ahh,.lain kalilah aku cerita Piya!'' wajah Azmin bertukar mendung. Dia cuba melarikan pandangannya dari memandang wajahku. Aku perhatikan saja gelagatnya. Dia mengelus lembut rambut Isha dan menghadiahkan ciuman di pipi Isha. Beralih pula kepada Ikmal yang masih diribanya. Sama seperti yang dilakukan kepada Isha, dia juga mencium pipi Ikmal kiri dan kanan. Mengekek Ikmal ketawa. Aku turut tersenyum menyaksikannya.

            ''Mana kau tahu pasal suami aku Min?'' tiba-tiba aku teringat akan ayatnya tadi. Keliru jugak aku. Setahu aku, kali terakhir kami jumpa selepas konvo, kemudian masing-masing bawa haluan sendiri.

           ''Aku sentiasa ikuti perkembangan kau Piya. Yalah! Bertepuk sebelah tangan takkan pernah berbunyi. Kau pulak sedang diulit bahagia dengan suami kau. Mana kau nak ambil tahu semua hal dah. Maafkan aku Piya! Bila aku tau kau  dah bercerai,aku bersyukur sangat. Aku cuba cari kau selepas tu,tapi aku hilang jejak kau,hinggalah aku jumpa kau kembali tiga hari lepas,'' aku terpana dengan pengakuan Azmin. Takkan Azmin simpan perasaan pada aku selama ni kot?


             ''Apa yang kau maksudkan Min? Kau jangan bagitau aku,..''

             ''Ya Piya! Aku sukakan kau sejak dulu lagi. Tak ada istilah teman baik antara lelaki dan perempuan Piya. Aku frust sangat bila kau kahwin Piya. Bertahun jugak aku merana, hinggalah aku jumpa Lyna. Aku kahwin dengan Lyna bukan kerana cinta kerana hati aku ni hanya milik kau Piya!'' suara Azmin bertukar sendu. Aku turut kaku. Hati aku juga sebak dengan pengakuannya. Ya Allah! Maafkan aku Min. Aku tak pernah tahu tentang perasan kau. Hariz dah ada dalam hati aku masa tu. Hanya Mohd Hariz Iqbal! Hanya dia yang aku dambakan ketika itu.

          ''Maaf Min! Masa tu hanya Hariz yang ada dalam hati aku. Aku,.''

           ''Papa dengan ibu berbual apa ni?'' belum habis aku meluahkan kata-kataku Isha mencelah. Aku terus memandang dia sambil mengukirkan senyuman. Nyaris lagi aku melepaskan segala-galanya.

          ''Tak ada apa-apalah sayang! Jom kita balik. Kesian ibu,.papa dah susahkan dia untuk jaga anak papa yang nakal-nakal ni. Isha sakitkan hati ibu tak sepanjang papa tak ada ni?'' aku kembali resah bila Azmin mengajak Isha balik. Tentu aku akan rindukan dia selepas ini. Tentu Azmin takkan bawa mereka jumpa aku lagi? Dia macam rasa bersalah saja kerana meninggalkan anak-anaknya bersama denganku.


           ''Yeaa,.kita nak balik ke papa? Ibu ikut kita balik samakan papa?'' mendengar saja ungkapan Isha, Azmin menoleh ke arahku. Mata kami bersabung. Aku dalam dilema.

           ''Aku dah cakap Min. Jangan cari pasal tapi kau degil!'' aku memulangkan paku buah keras.

           ''Safiya binti Mohammad sharif! Sudikah kau menjadi isteriku?'' aku terpana lagi. Ya Allah! Apakah lagi yang ingin Engkau uji? Apa jawapan yang harus aku beri? Haruskah aku jawab ya? Atau perlukah aku terus menyimpan nama Hariz dalam hatiku?

.........................................................................


                    Beria-ia Isha menangis supaya aku ikut pulang bersama mereka. Puas dipujuk namun Isha masih berdegil. Azmin nak tinggalkan dia bersama aku, Isha ajak Azmin tinggal bersama.

            ''Isha nak ibu jugak! Isha pun nak papa! Kalau ibu tak nak ikut kita balik, biar papa tinggal di sini jugak, dengan kami!'' tegas Isha meluahkan kata. Aku lihat Azmin sudah mengarukan kepalanya sambil memandang kepadaku. Aku hanya menjungkitkan bahu. Kau suka sangat cari pasalkan Azmin. Kau selesaikanlah sendiri.

            ''Kita balik dulu okey! Kita balik bagitau dengan mak tok, ibu dah pulang. Lepas tu kita datang ambil ibu. Boleh?'' Azmin masih cuba memujuk Isha. Aku hanya memerhatikan tingkah kedua beranak itu. Ikmal pula sedang didukung oleh Miza. Anak kecil Miza sedang tidur sekarang ni, jadi bolehlah Miza tolong kami menjaga Ikmal sementara kami menyelesaikan masalah yang terwujud akibat sikap sambil lewa Azmin. Haa,.kan dah kena! Budak-budak jangan diajar menipu, akhirnya makan diri.

            ''Tak nak! Tak nak! Tak nak!!,.Isha nak ibu jugak! Isha pun nak papa! Isha nak dua-dua!'' Isha mula menghentakkan kakinya. Wajah Azmin sudah berubah merah. Marahkah dia dengan gelagat Isha?

           ''Piya! Tolonglah aku, takkan kau nak tengok aje?'' Azmin bersuara sayu, separuh merayu kepadaku. Aku angkat ibu jari kepadanya dan kemudian aku terbalikkan sambil bibirku mengukirkan senyuman sinis. Aku juga jungkitkan keningku beberapa kali.


            ''Hanya kau yang boleh selesaikan hal ni Piya!'' dengan yakinnya Azmin berkata.

            ''Aku?'' aku tudingkan jari telunjuk ke dadaku. Azmin mengangguk beberapa kali.

             ''Kenapa aku pulak? Kau yang cari pasalkan?'' aku tegas dengan pendirianku.

             ''Kau terima ja la lamaran aku tu, kan selesai masalah!'' Azmin tersenyum penuh bermakna. Aku mencebik ke arahnya. Ingat nak kahwin tu macam semudah membaca ABC agaknya?

           ''Apa jaminan kau, masalah akan selesai? Sedangkan nak kahwin tu bukan boleh settle dalam masa sehari ja. Lainlah kalau kau nak ajak aku nikah koboi!'' aku berkata geram. Azmin dah tergelak mendengar kata-kataku.


          ''Good idea! Bagus jugak tu!'' sekali lagi Azmin buat dadaku bergetar menahan marah. Senang saja kau cakapkan? Aku ni macam mana? Nak nikah dengan kau, hanya semata-mata kerana kau buat pengakuan kat anak kau, aku ni ibu dia. Kalau ibu sebenar dia muncul suatu hari nanti macam mana? Aku berdialog di dalam hati.

                ''Senang kau cakapkan Min? Kalau isteri kau balik nanti macam mana? Kau nak cakap apa pulak kat anak kau? Nak cakap bekas isteri kau tu peminta sedekah atau kau nak cakap aku ni satu kesilapan yang kau tak sengajakan? Macam tu?'' geram aku dengan Azmin membuatkan kata-kataku turut bergetar kerana menahan sebak. Aku tak mahu terluka untuk kali kedua. Cukuplah hanya sekali!

'               ''Aku tak mahu luka aku berdarah untuk kali kedua Min. Aku dah serik,.kalau kau nak mainkan hati perempuan, kau cari orang lain. Aku tak kuat Min!'' Air mata yang sudah bergenang aku tahan sekuat mungkin agar ia tak jatuh.

          
..........................................................



          ''Aku terima nikahnya Nur Safiya binti Muhammad Sharif dengan mas kahwinnya seribu seratus ringgit sepuluh sen, tunai!'' masih terngiang-ngiang lagi lafaz itu di telingaku walau seminggu sudah berlalu. Demi menunaikan permintaan Azmin dan kerana anak-anaknya aku rela korbankan diri ini menjadi isterinya. Aku hanya menganggap Azmin sebagai teman baikku. Tak lebih dari itu.

        ''Piya! Abang pergi dua hari ja kali ni. Piya doakan abang dapat settlekan masalah ni secepat mungkin ya. Cepat selesai, cepat sikit abang balik.'' kali pertama hari ini Azmin akan meninggalkan rumah ini selepas aku bergelar isterinya. Aku belum ada sebarang perasaan terhadapnya setakat ini. Aku cuba menjalankan tanggungjawab aku sebagai isteri sebaik mungkin. Aku tak tahu bagaimana nak mengambarkan perasaanku bila mendengar dia akan ke luar daerah lagi. Sedihkah aku? Sukakah aku? Aku masih keliru dengan perasaanku.


         ''Piya jaga diri tau! Jangan nak menung-menung lagi. Lepas semuanya settle nanti kita pergi bercuti. Perkara yang dah lepas tu jangan nak ingat lagi. Piya dah selamat jadi isteri abang walau dalam keadaan terpaksa atau dipaksa. Lupakanlah bekas suami Piya tu. Biar dia selesaikan masalah dia sendiri.'' aku menarik nafas mendengar Azmin berceloteh atau lebih tepat lagi sedang berleter. Hari yang sama kami nikah di pejabat agama, kami jumpa Hariz. Dia pergi bersama pasangannya, seorang wanita muda yang sangat cantik. Hanya selendang yang menutup kepalanya. Yang pasti wanita itu bukan isterinya. Apa yang aku dengar Hariz datang untuk menyelesaikan kesnya kerana ditangkap sedang berkhalwat. Allahuaklam! Aku tak tahu apa kebenarannya.

        ''Piya! Abang cakap dengan dinding ke apa? Menung tak habis-habis?!'' suara Azmin dikuatkan. Marahkah dia kerana aku tidak menyahut pertanyaannya? Aku menarik nafas sebelum bangun dan menghampirinya. Ikmal yang sedangku dukung, aku letakkan di dalam katil bayi. Isha ke sekolah hari ini. Patutlah bijak benar dia berkata-kata. Tahun ni Isha dah berusia lima tahun. Kecik saja tubuh badannya. Aku ingatkan baru berusia tiga atau empat tahun.


       ''Pergilah! Jaga diri kau Min. Nanti kau izinkan aku keluar bawa anak-anak ya? Mana la tau, aku tak dapat contact kau nanti.'' aku bertanya Azmin dalam rasa segan. Baru seminggukan aku jadi isteri dia. Rasa kekok itu masih menebal dalam jiwa aku ni.

       ''Hmm,.bila nak panggil abang ni? Tak romantiklah Piya masih ber'kau' ber'aku' ni!'' Azmin sudah mula protes, sedangkan sebelum kahwin, dia sudah berjanji untuk beri aku peluang membiasakan diri.

        ''Kau jangan mungkir janji Min! Aku lari dari rumah ni kang. Kau carilah bini baru!'' sengaja aku mengugut sambil membetulkan tali lehernya. Aku terasa bahu aku dipegang. Dagu aku diangkat dan Azmin memandang tepat ke wajahku.

         ''Maaf Piya! Kalau Piya rasa abang ni terlalu memaksa. Piya tahukan, abang memang dah lama sayangkan Piya. Abang dah dapat Piya,.Piya ingat, abang akan biarkan Piya pergi macam tu ja. Abang akan cari Piya sampai lubang cacing Piya. Itu janji abang!'' aku sudah kelu lidah untuk berkata-kata bila bibir Azmin sudah mendarat di dahiku sehabis dia mengungkapkan ayatnya itu.

        ''Pergilah mana Piya nak pergi tapi sebelum pergi jangan lupa contact abang dulu. Minta izin abang dulu sebelum keluar rumah. Tunggu abang bagi izin baru keluar. Kalau tiga kali Piya contact abang tak dapat, kalau ada kecemasan Piya keluarlah. Tapi kalau tak ada benda penting tak payah keluar!'' macam serius saja ayat Azmin ni. Aku perhatikan wajahnya lama untuk mencari jawapannya. Azmin kenyitkan matanya. Dia gapai tanganku dan memberikan isyarat supaya aku menyalaminya. Tak banyak soal, aku lakukan tugasku. Aku sambut tangannya dan bawa ke bibirku. Terasa rambutku diusap perlahan dan Azmin mendekatkan wajahnya ke telingaku.

        ''Tak sangka Piya cantik sangat bila tak bertudung. Terpegun abang kali pertama tengok wajah Piya tanpa tudung. Macam nak terkam ja tapi abang sabarkan diri takut Piya cabut lari'' Azmin ketawa ceria sebelum mengucup dahiku sekali lagi. Wajahku sudah berbahang bila diperlakukan seperti itu.


        ''Dahlah tu. Jangan nak menyakat aku sangat! Pergi cepat,.nanti lambat pulak. Hati-hati di jalan raya. Jangan nak berangan yang bukan-bukan.'' aku tolak tubuh Azmin agar menjauhiku. Aku berjalan ke arah katil Ikmal bila Ikmal sudah mula merenggek minta perhatian. Ikmal yang kecil ni pun dah pandai cemburu. Kalau ada Isha, selalu aku dijadikan rebutan dengan papanya. Pantang papanya rapat, time tu jugak dia datang untuk bermanja. Kadang-kadang terhibur juga aku dengan gelagat mereka. Aku terasa diriku dihargai bila tiga orang di sisi aku ni menjadikan aku tempat untuk mereka mencurah kasih. Terima kasih Ya Allah! Kerana memberi aku sebuah keluarga yang bahagia macam ni.


..................................................................


Khas Untuk Suami-suami se Malaysia! hehe..

10 Perkara yang isteri suka TAPI Suami Susah sangat nak buat....


Adakah anda tahu apa sebenarnya yang isteri anda suka dan sentiasa mahu suami lakukan didalam perhubungan anda sebagai suami isteri?

Pada kebiasaannya, wanita tidak begitu berterus terang.Itu memang salah satu tabiat wanita.Mereka suka membiarkan sesuatu perkara yang mereka inginkan menjadi satu misteri kepada suami atau pasangan.

Tapi memang sudah menjadi lumrah seorang wanita ,walau dimanapun di dunia ini, Kalau diajukan soalan berkaitan hubungan intim dengan pasangan, anda akan sukar mendapat jawapan.Tetapi melalui kajian serta pengalaman, anda dapat mengetahui apakah yang isteri anda suka anda lakukan.

1."Saya suka suami mencuim saya bila nak pergi kerja"
Memang menjadi kebiasaan terutamanya masyarakat melayu,pasangan suami isteri tidak menunjukkan keintiman hubungan suami isteri di di khalayak ramai.Ini disebabkan faktor masyarakat yang penuh dengan tatatertib serta adab sopan.Tetapi masih ada ruang lain yang suami isteri boleh mengambil peluang untuk melakukannya.Seperti waktu suami isteri keluar bekerja.
Bagaimana cara yang paling baik untuk mencium isteri dan meninggalkan kesan positif kepadanya?

Mengucup bibirnya sambil tangan anda memegang kedua-dua belah tangannya.Kucuplah dengan ikhlas dan rasa cinta kepada isteri anda. Ketika pulang kerumah, buat perkara yang sama tetapi kucuplah pipinya. Mengapa pipi pula? Setelah seharian bekerja,berkemungkinan mulut anda sudah mula berbau. Ini akan memberikan rasa yang tidak selesa poda isteri anda. Tapi sekiranya anda seorang suami yang selalu menggosok gigi walaupun di pejabat,maka tak salah mencium bibir isteri.Lakukannya setiap hari dan anda akan melihat kesan positif bukan sahaja kepada isteri malahan kepada diri anda sendiri.

2."Saya suka suami saya selalu memeluk saya"
Salah satu perkara yang membuatkan isteri atau wanita merasakan ketenangan dan cinta adalah dengan cara memeluknya dengan erat.Bilakah waktu yang sesuai untuk memeluk isteri anda?

Waktu yang sesuai memeluk isteri adalah ketika berpisah dengannya seperti keluar bekerja dan sebagainya.Anda hanya perlu melakukan satu pelukan yang ikhlas beserta rasa cinta kepada isteri anda.Peluk isteri anda dengan erat selama sekurang-kurangnya lima saat.

3. "Saya suka suami peluk dari belakang dan mencium pipi saya sambil berbisik-bisik di telinga"
Datang dari belakang isteri anda yang sedang berdiri atau sedang melakukan kerja di dapur,peluklah tubuhnya dari belakang sambil bibir anda mencium pipi isteri anda. Anda boleh membisikkan sesuatu ke telinganya seperti "I love U", "hi sayang" dan sebagainya.Pastikan isteri anda sedar akan kehadiran anda,kerana sekiranya si dia tidak sedar kehadiran anda dibelakangnya,berkemungkinan isteri anda akan terperanjat.

4. "Saat paling gembira ,adalah ketika tangan dipegang erat suami"
Bagi lelaki, memegang tangan merupakan perkara biasa.Tetapi bagi wanita, tangan merupakan anggota yang sangat sensitif. Bagi wanita, tangan bagaikan mewakili seluruh jiwa dan raga. Suami perlulah kerap memegang tangan isteri kerana disitulah terletaknya titik kemesraan serta rasa dihargai.

5. "Saya suka suami membuat saya senyum dan ketawa"
Boleh dikatakan hampir kesemua wanita suka kepada lelaki yang boleh membuat mereka tersenyum dan ketawa. Senyum adalah ubat segala duka. Sentiasa mencari idea bagaimana menceriakan isteri akan membuatkan isteri anda sentiasa ingin anda bersamanya sentiasa.

6. "Saya sangat suka, suami selalu ucap i love you pada saya"
Satu perkara yang agak sukar kepada suami-suami di Malaysia khususnya untuk mengucapkan "i love you" atau " abang sayangkan sayang" kepada isteri. Hakikatnya perkataan itulah yang sentiasa dinanti-nantikan oleh semua isteri.

7. Memasak untuknya
Sekali sekala suami juga perlu masak untuk isteri.Sering kita dengar ungkapan "nak pikat hati suami adalah dengan perutnya".Maksudnya isteri kena pandai masak. Ungkapan ini memang ada kebenarannya pada lelaki dan bernar juga kepada wanita.Kajian di Amarika mendapati 60% wanita akan melakukan hubungan seks selepas menikmati makanan yang dimasak lelaki tersebut. Anda bagaimana?masak untuk isteri sekali sekala apa salahnya.

8. "saya suka suami senyum pada saya"
Lemparkanlah senyuman manis anda kepada isteri setiap kali anda pergi atau pulang dari kerja.Ia menggambarkan kepada isteri anda bahawa dia sentiasa diterima disisi anda.

9."Suami saya jarang memuji saya.Saya suka kalau dipuji"
Jika isteri anda menggayakan baju baru dan bertanya "cantik tak baju ni?"apa anda akan jawab? "cantik!".
sebenarnya bukan baju yang ditanya oleh isteri anda.Anda patut menjawab"cantik sayang pakai baju ni".

10. "Saya harap suami saya selalu menghubungi saya"
Adalah cukup memuaskan hati seorang isteri jika mendapat SMS dari suami "sayang dah makan?" atau "sayang buat apa tu?". Lebih hebat lagi kalau anda menalifonnya atau menghantar SMS " i love you".Bagi suami SMS atau menalifon isteri adalah satu perkara biasa.Tapi tidak pada isteri atau wanita.

Isteri.. Kongsi ke wall suami...bagi sign sikit. hehe


                Aku jumpa artikel perasaan seorang isteri di dalam facebook. Artikel yang dikongsi oleh salah seorang rakan facebookku. Bila Azmin keluar pergi bekerja dan Ikmal sudah tidur. Aku luangkan masa untuk berjinak-jinak dengan internet memandangkan tiada kerja lain yang harus aku lakukan. Isha belum pulang untuk aku layani. Nak masak pun hari masih terlalu awal. Cuma aku dan Isha ja. Ikmal cuma makan bubur nasi yang telah aku siapkan.


            Sesekali melayan internet dapat juga sedikit info dan petua rumah tangga, tapi betul ke apa yang dikongsi ni. Adakah ini keinginan isteri-isteri di luar sana? Aku sendiri, macam mana pula? Apa keinginanku? Banyak [ula persoalan yang membelenggu jiwa aku. Sebagai isteri aku tak nafikan, aku ingin dimanjai oleh suamiku. Artikel itu mungkin juga sebahagian dari luahan perasaanku. Payah jugak sebenarnya bila sesekali aku keliru dengan kemahuan sendiri. Macam mana aku nak menjadikan Rumah tanggaku syurgaku bila kehendak sendiri pun aku tak faham? Ya Allah! bantulah aku untuk menjadi seorang isteri yang solehah. Aku berdialog di dalam hati sambil tangan aku terus menyentuh skrin HPku,.setiap apa yang aku jumpa dalam laman utama di facebookku aku baca satu persatu.


          
Assalamualaikum sahabat di sini ingin ustaz kongsikan 10 Tips kemanisan dalam berumahtangga,Moga-moga ianya bermanfaat untuk semua :-

1. Ciuman - Mulakan setiap hari baru anda dengan ciuman. Ciuman merupakan hadiah yang paling berharga untuk dihadiahkan kepada pasangan anda. Dengan ciuman anda akan rasa dihargai oleh pasangan anda.

2. Cincin perkahwinan - Pakailah cincin perkahwinan anda setiap masa. Anda akan berasa dekat dengan pasangan anda setiap kali melihat cincin tersebut.

3. Makan malam atau bercuti- Rancangkan makan malam atau bercuti ke tempat-tempat menarik bersama pasangan anda, sekurang-kurangnya sebulan sekali, bagi merapatkan lagi hubungan anda suami isteri.

4. Perubahan - Setiap mereka yang mendirikan rumahtangga pasti akan mengalami perubahan dari segi fizikal dan mental. Ini kerana mereka akan terikat dengan ibu bapa, isteri, anak-anak, masalah kewangan, kerja dan sebagainya. Oleh itu anda perlu menerima dengan positif perubahan tersebut.

5. Adab - Dalam menjaga keharmonian berumahtangga, anda harus beradab (menghormati) pasangan anda. Adab itu perlulah dijaga, supaya tidak menyakiti hati pasangan anda.

6. Lemah-lembut dan berbudi bahasa - Bagi kaum isteri, berlemah-lembutlah dalam perbuatan dan berbudi bahasalah dalam percakapan. Suara dan kata-kata yang lembut akan membuatkan suami anda rasa disayangi.

7. Hadiah - Berikan hadiah kepada pasangan anda sewaktu hari-hari pentingnya, seperti hari lahirnya,hari ulangtahun perkahwinan dan sebagainya. Apabila anda menghadiahkan sesuatu pada hari bermakna pasangan anda, mereka akan merasakan anda sentiasa mengingati hari tersebut.

8. Senyum - Kata orang senyum itu sedekah, jadi tidak ada salahnya jika anda tersenyum pada pasangan anda setiap hari, bagi menyatakan rasa kasih dan sayang anda kepadanya.

9. Sentuhan - Sentuhan boleh menyatakan perasaan anda kepada pasangan anda. Jika anda tidak dapat meluahkan perasaan sayang anda dengan perkataan, luahkan dengan sentuhan. Pasti pasangan anda akan memahaminya.

10. Impian - Setiap orang ada impiannya, begitu juga bagi mereka yang telah berumahtangga, pasti ada impian yang masih belum tertunai. Ceritakan impian anda kepada pasangan anda, supaya dia dapat membantu anda dalam mencapai impian tersebut.Anda pasti ingin dihargai dan menghargai.

Selamat mencuba tips-tips ini, semoga anda akan beroleh kemanisan yang berpanjangan dalam rumahtangga anda.


         Wah! Kali ini aku jumpa pula tips rumah tangga bahagia. Aku baca dengan hati yang berbunga-bunga. Boleh ke aku ikut semua tips ni? Macam tak sesuai jer,.Macam tak berani jer,.Haip! aku mula mushkil dengan kemampuan sendiri. Malu kot nak praktikkan tip-tip tu semua. Memandangkan aku ni dah jadi isteri orang semula apa kata aku cuba ja? Dan aku pun terus membayangkannya. Ya Allah! bantulah aku! Terdetik doa itu dalam hati bila hati aku masih berdolak dalik di dalam. Aku rasa, aku tak mampu melakukan semuanya buat masa ini. Kena ambil masa juga ni untuk aku lakukan semua tip-tip tu. Kalau dengan Hariz dulu mungkin tanpa berbelah bahagi mudah saja aku lakukannya dengan rela hati. Ya Allah! Muncul lagi nama Hariz tu? Ampunkan dosaku Ya Allah!

         
Ooohhh,.
Ooohh,.

Berulangkali kau menyakiti
Berulangkali kau khianati
Sakit ini coba fahami
ku punya hati bukan untuk disakiti

        HPku berdering rancak dengan lagu yang telah aku setkan sebagai nada deringnya. Sengaja aku pilih lagu Judika, Bukan Dia Tapi Aku. Mungkin untuk menyakinkan hatiku sendiri dan cuba bangun dari luka semalam, jadi aku biasakan diri dengan mendengar lagu-lagu shahdu macam tu.


          ''Hello! Assalamualaikum,.Miza, apa cerita ni call aku time ni? Curi tulang erkk?,.'' aku menjawab panggilan dari Miza dengan suara yang ceria sekali. Kononnya nak bagitau Miza aku sedang bahagia di rumah ini.


            ''Waalaikumusalam!,.Piya,.kau dah tahu pasal berita terkini encik Hariz ke? Kau nak tau tak? Aku dah tahu cerita sebenar.'' Sebaik Miza menjawab salam, disampaikan pula tujuan dia menelefon aku. Dada aku tiba-tiba bergetar dengan laju sebaik nama Hariz disebut. Aku pegang dadaku dengan tangan kiri. Memang terasa laju degupan jantung aku tu.

           ''Kenapa dengan encik Hariz kau tu? Dah kahwin satu lagi ke? Ucapkan tahniah untuk dia, bagi pihak aku. Cakap kat dia, aku ucap semoga berbahagia hingga ke Jannah.'' tanpa menunggu Miza bercerita, aku terus membuat ulasan aku sendiri. Siap suruh ucap tahniah lagi.

            ''Ishh,.engkau ni! Aku belum mula mukadimah lagi,.sedap-sedap ja kau nak serkap jarang. Bukanlah! Encik Hariz tak kahwin pun dengan perempuan tu. Dengar kata perempuan tu model terkenal di Malaysia ni. Dengar kata lagi encik Hariz diperangkap oleh rakan kongsinya sebab dengkikan encik Hariz jadi rakan kongsinya itu upah model tu untuk goda encik Hariz.'' panjang lebar Miza bercerita. Aku diam membatu, cuba menghadam cerita yang sedang aku dengar. Aku tanya hati aku sendiri. Simpati atau apakah yang aku rasa sekarang? Aku bayangkan kisah aku lima tahun yang lalu bila Hariz ditangkap bersama perempuan lain yang kini adalah isterinya. Nampaknya sejarah telah berulang kembali.

             ''Oooo,..'' hanya itu yang mampu aku suarakan.

            ''Ooo jer? Kau tak kesian ke kat encik Hariz tu Piya,.atau pun untuk isteri dia?'' Miza bertanya perlahan, penuh berhati-hati. Mungkin Miza takut aku marah dia agaknya atau dia nak menguji aku dengan bertanya soalan seperti itu.

            ''Entah! No komeng!'' sengaja aku berseloroh dengan menambah huruf G dibelakang komen tu.

            ''Piya!,.tadi encik Hariz ada tanya aku pasal kau. Dia nak alamat kau tapi aku tak berani kasi, takut kau marah. Dia kata dia nak jumpa kau. Sebab tu aku call kau. Err,.dia cakap lagi, dia nak nombor telefon kau sebab dia nak call dan ajak kau keluar. Macam mana ni Piya?'' aku mengeluh perlahan. Nak buat apa Hariz nak jumpa aku lagi? Nak buat hati aku ni berdarah semula?

           ''Kau beritahu ja la tentang kebenarannya. Beritahu dia aku dah kahwin lain. Kalau nak jumpa aku, suruh dia minta izin dari suami aku dulu. Kalau tak, aku pun tak berani nak buat keputusan. Kalau dia tak faham jugak, kau cakap aje la dalam bahasa mandrin ke, tamil ka,.apa-apa jer la,.'' tu dia,.senang ja aku buat ayat. Nak jumpa aku ingat senang ke? Nanti kalau aku jumpa dia tanpa izin Azmin pun tentu aku jugak yang bakal merana. Azmin tu pun bukan aku tahu lagi peel dia macam mana. Nak keluar tadi pun, dia dah bagi amaran jangan keluar kalau tak ada hal penting. Nak keluar jumpa Hariz tu penting ke? Aku rasa,langsung tak penting kot!?


         ''Alaa,.Piya,.kau keluarlah pergi jumpa dia kejap. Aku tersepit ni, dia bos aku, kau kawan aku. Macam mana ni? Tolonglah aku Piya. Sekejap pun jadilah!'' ishhh,.ni yang aku bengang sangat ni. Aku ingatkan Hariz yang takkan faham bahasa. Rupanya kawan baik aku ni pun 2x5 ja, tak faham bahasa!

          ''Muktamad! Takkan sesekali. Tunggu Azmin balik dua hari lagi,aku ajak dia balik rumah mama, nanti kau tolong bagitau Encik Hariz kau tu, nak jumpa aku suruh dia pergi sana. Aku takkan jumpa dia berdua ja, lagi pun aku dah nekad nak jadi isteri solehah ni,.'' aku buat keputusan muktamad aku sambil tersenyum. Biarlah Miza tak nampak senyuman aku tu, yang penting aku takkan sesekali membelakangkan Azmin biar pun aku kahwin dengan dia bukan kerana cinta. Alah,.cinta tu kan boleh dipupuk!


          ''Kau ni,.aku dah janji dengan encik Hariz, nak pujuk kau.'' sayu suara Miza di hujung talian. Aku lepaskan tawa mendengar kenyataannya.Lantak kau la Miza, siapa suruh berjanji tanpa izin aku.

           ''Misi kau gagal 200%. Aku takkan makan pujukan kau, walau kau akan berjanji nak beri aku bulan dan bintang sekali pun! Titik! Full Stop!!'' Haa,.sekali aku buat ayat, yang kedengaran di hujung talian hanya dengusan nafas yang kuat. Marah ler tu? Lama juga Miza membisu hingga aku sudah mengambil keputusan untuk memutuskan talian dan,.

          ''Hello Piya! Jumpa abang sekali ja!'' aku kenal sangat suara tu walau lima tahun aku tak mengadap wajahnya. Suara Hariz sudah mengantikan suara Miza. Aku nak respon ke tak ni? Aku serba salah sekarang. Nak putuskan talian atau aku patut layan dia?

          ''Boleh encik Hariz! Dua hari lagi kita jumpa di rumah bekas mertua encik Hariz. Assalamualaikum!'' aku terus putuskan talian. Bukan aku tak sudi nak layan dia, cuma aku takut aku tak mampu mengawal perasaan. Aku takut hari aku yang ceria akan bertukar murung. Aku takut Azmin tak redha kalau tahu aku bergayut dengan bekas suamiku tanpa izinnya dan macam-macam lagi yang aku fikirkan. Yang paling aku pasti aku tak kuat untuk melawan perasaanku sendiri.

...............................................................



             ''Hai,.kenapa yang monyok jer ni? Takkan nak jumpa orang yang tercinta pun berwajah muram? Atau sebab abang ada sekali?'' aku menoleh ke arah Azmin yang asyik menyindir aku sejak tadi. Bermacam ayat dia dah ungkapkan dan semua ayatnya ditujukan untuk aku bila aku beriya-ia mengajak dia pulang ke rumah mama. Bila aku cakap nak jumpa Hariz di sana, lagi la sakan dia membebel. Entah apa yang dibebelkannya pun aku tak tahulah. Nampak sangat Azmin tak senang hati. Macam dia tak yakin saja dengan kesetiaan aku. Aku macam nak meraung saja bila dia masih terus-terusan bersuara walau aku menafikan apa yang dia kata.


        ''Kalau kau tak izinkan, cakap saja Min. jangan nak sindiri-sindir aku macam ni. Kalau sebab kau ada sekali, rasanya boleh kot, aku pergi jumpa dia diam-diam. Tapi, aku tak buat macam tu Min sebab aku tahu, aku perlukan izin kau, kalau nak buat apa pun.'' pedih dalam hatiku ini. Semua lelaki sama saja! Aku percayakan dia akan bahagiakan aku dan sembuhkan hati aku yang pernah terluka ni, tapi dia tak mahu memahami hati aku pun.

         ''Dah tahu macam tu kenapa masih nak jumpa jugak? Nak lepaskan rindu?'' air mata aku sudah mula bergenang, tunggu masa saja bakal gugur. Ya Allah! Berikan aku ketabahan Ya Allah! Hanya Engkau yang tahu hati aku ni macam mana.


          ''Min,.tolonglah! Jangan terus-menerus menyakitkan hati aku. Kalau kau tak restu, kita balik sekarang Min. Aku tak kuat Min, untuk terus mendengar ayat-ayat sindiran kau tu,.'' air mataku sudah mengalir laju. Ya Allah! betapa sakitnya hatiku ini melebihi sakitnya aku dimadukan Hariz dulu.


        ''Hati kau ja yang sakit. Habis,.hati aku ni macam mana? Kau ingat aku tak sakit hati, bila isteri aku ajak aku jumpa bekas suami dia, yang dia tersangat sayang dan cinta tu? Kau ingat hati aku ni kebal sangat? Hah?'' suara Azmin semakin kuat. Aku pegang dadaku. Dapat ku rasakan betapa dalamnya luka yang ku rasakan saat ini. Aku sudah tersedu, tak mampu lagi untuk mengawal diri. Aku bangun dan menuju ke pintu pagar. Biarlah, apa nak jadi pun. Aku tak mahu terus menunggu lagi. Hati aku perit. Telinga aku sakit, terasa berdengung saja gegendang telinga aku ni.


           ''Piya! nak ke mana tu Piya? '' aku dengar suara Azmin melaung namaku. Ahh,.biarkan dia. Aku ada di sebelah dia,.asyik nak lepaskan apa yang dia rasa. Perasaan aku tak pernah dia nak jaga. Biarlah aku bawa diri sekali lagi. Bekas suami dan suami aku sekarang ni sama saja. Aku bermonolog dalam hati sambil kaki terus melangkah. Aku menuju ke arah bus stop yang berdekatan dengan taman perumahan mama. Mama! Maafkan Piya,.keluar rumah mama tanpa sebarang pesan. Nanti umur panjang kita jumpa lagi ya. Aku sudah menceceh di dalam hati. Sambil berjalan aku menoleh ke belakang. Nasib aku baik bila sebuah teksi bergerak perlahan ke arahku, lantas aku tahan teksi tersebut.


          ''Nak ke mana cik?'' ramah pemandu teksi bertanya sebaik aku masuk ke dalam teksinya. Aku mengeleng. Otak aku buntu. Ke mana harus ku bawa hatiku yang sedang lara ini? Ya Allah! Berikan aku ilham. Aku perlukan ketenangan saat ini untuk menenangkan hatiku.


          ''Tempat mana yang boleh memberi ketenangan pak cik? Bawa saya ke situ!'' aku menjawab sambil mengesat air mataku, dalam masa yang sama aku menarik nafas dalam-dalam dan memujuk hatiku agar bertenang.

         ''Baiklah cik!'' tanpa banyak soal pemandu teksi itu menyahut ramah sambil tersenyum. Suasana sepi selepas teksi bergerak pergi. Aku cuba berzikir di dalam hati semampu mungkin. Kalimah Subhanallah, Walhamdulillah, Walailahaillah, Wallahuakbar sentiasa aku lagukan di dalam hati untuk mencari ketenangan jiwaku yang telah berantakan sebentar tadi. Sesekali aku tukar dengan selawat kepada baginda Rasullullah S.A.W. Tak habis dengan itu aku beristighfar berkali-kali.Aku juga turut berdoa di dalam hati kerana aku tahu hanya Allah yang mampu berikan aku ketenangan itu.

........................................................................


            
                   ''Kita dah sampai cik!'' aku menjenguk ke luar tingkap dan kembali memandang ke hadapan. Pak cik teksi sudah tersenyum ceria kepadaku. Aku cuba membaca mindanya dengan melihat senyumannya itu.

                 ''Rumah Allah, tempat paling tenang dalam dunia ni cik, selain Mekah! Bila nak cari ketenangan datanglah ke masjid cik. Pak cik bawa cik ke sini sebab pak cik rasa masjid ni paling cantik dengan permandangannya. Anugerah Allah yang tak ternilai untuk kita semua.'' aku mengangguk setuju. Permandangan sekeliling masjid ni memang cantik dengan taman reakreasinya. Masjid Putra Jaya boleh dikatakan tempat yang selalu dikunjungi terutama oleh pelancong dari luar negeri atau orang Malaysia juga.


               ''Terima kasih pak cik! Berapa tambang?'' selepas aku bertanya, baru aku perasan aku tak bawa beg tangan pun, tiada juga Hp. Ya Allah! Aku sudah mula mengelabah. Begini jauh aku datang tanpa sesen pun duit juga tanpa satu pun alat untuk aku hubungi orang lain.


              ''Pak cik! saya,.saya terlupa bawa duit,.'' air mataku bergenang lagi. Kali ini bukan kerana sakit hati, tapi kerana malu dengan pak cik teksi tersebut. Aku berfikir seketika untuk mencari jalan penyelesaiannya. Di mana aku nak cekau duit ni? Apa yang harus aku buat? Inilah natijahnya kalau keluar rumah tanpa izin suami. Ikut sangat perasaan sakit hati tu. Allah menguji aku dikala ini dengan rasa sakit dan kecuaian aku sendri. Ya Allah! hantarkan seseorang untuk membantu aku. Sempat aku berdoa di dalam hati.


            ''Piya! Kenapa buat macam ni Piya? sikit-sikit nak lari. Sikit-sikit nak lari. Cuba bawa bersabar sikit, jangan pentingkan diri sendiri sangat!'' entah dari mana Azmin muncul dan terus membebel bila pintu teksi di bukanya rakus. Aku bernafas lega, walau masalah baru akan bermula sekurang-kurangnya Azmin boleh bayarkan duit tambang teksi.

            ''Jangan cakap apa-apa lagi Min! Nak marah pun tunggu selepas ni. Aku nak duit Min. Nak bayar duit tambang. Aku terlupa bawa beg tangan.'' malas aku nak layan bebelan Azmin terus aku hulurkan tangan kepadanya. Dia mengeleng sambil mengeluarkan dompet duit lalu dia membayar tambang seperti yang diminta. Bila teksi berlalu Azmin terus memiat telingaku di sebalik tudung. Seperti budak kecil saja aku rasakan bila diperlakukan seperti itu.

           ''Lepaslah Min!!'' aku menjerit kuat. Geram betul aku dengan gelagatnya itu. Malu tau diperlakukan seperti itu di tempat awam! Huh!


       ''Kenapa nak buat perangai macam budak-budak ni haa?,.'' soalan Azmin buat wajah aku berbahang. Budak-budak? Habis kau asyik sindir  aku tu perangai orang tua yang matang la? Aku berdialog di dalam hati sambil mencebirkan bibir kepadanya.

        ''Kenapa? Tak betul?'' sekali lagi dia bersuara. Nak menyalahkan aku ler tu. Rasanya lagu Dato Siti Nurhaliza, Kesilapanku Keegoanmu lebih sesuai ditujukan untuk Azmin sekarang ni.


        ''Aku ja budak-budak? Habis tu kau tu matang sangat? Membebel macam tok nenek! Semua aku yang salah. Orang lelaki ni semuanya sama ja. Ego nak mampus!'' akhirnya keluar jugak ayat berbisa tu. Aku tak mampu lagi nak bersabar dengan kerenah dia. Kalau nak cemburukan Hariz tu pun, agak-agaklah sama.

         ''Aku cemburu kau tahu tak? Kita dah jadi suami isteri tapi kau nak panggil aku abang pun kau tak sanggup. Kau masih sayangkan bekas suami kau tu kan?'' Ya Allah! Keluar lagi soalan maut tu. Dah la buat statement entah apa-apa. Macam aku tak tahu dia sedang cemburu tapi cemburu dia tu bukan setakat cemburu buta, tapi cemburu buta plus pekak plus tuli. Hah! Ambik kau!


         ''Orang kata,.sekilas ikan di air,.dah tahu jantan betinanya. Kau tak payah cakaplah kau cempuru. Dari ayat-ayat kau pun aku dah tahu. Kalau kau nak suruh aku panggil kau abang,.okey! Ya,.abang Min sayang! Aku dah tak ada perasaan pada bekas laki aku tu. A.k.a,.encik Mohd Iqbal Hariz. Memang aku pernah sayangkan dia, pernah cintakan dia,.tapi Allah bagi kau akalkan? Cuba kau guna akal sikit kalau nak cemburu pun!,.Hiesyyy!!,.'' aku dah tak mampu nak karang ayat seterusnya. Dada aku ni sakit sangat. Dah tepu dengan perasaan marah dan geram. Kalau aku teruskan berkata-kata, aku takut bakal ada ayat-ayat yang lebih menyakitkan hati Azmin akan keluar.

         ''Aku nak release tension jap. Kalau abang Min nak ikut, jomlah!,. tapi pastikan mulut tu boh pedal ayam dulu naa,.'' akhirnya aku ingin mengalah saja. Tanpa menunggu Azmin bersuara, aku terus melangkah menuju ke tepi tasik. Aku perhatikan sekelilingku. Memang ramai manusia yang sedang menghayati permandangan di sini.

          '' I love you Safiya. Please,.jangan tinggalkan aku!'' terasa pinggangku dipaut kejap. Aku kaku sekejap. Azmin memusingkan tubuhku supaya berhadapan dengannya. Dia merenung wajahku. Aku jungkitkan kening. Kau jangan nak romantik sangat kat tempat awam ni Min. Aku belasah kau nanti. Aku beri isyarat melalui mata dan berdialog di dalam hati. Kau tak faham memang kau sakit!


            ''Piya! Aku minta maaf! Jomlah,.kita balik rumah mama semula. Aku teman kau jumpa Hariz. Tapi sepanjang kau berbual dengan dia, biar aku duduk di sebelah. Boleh macam tu?'' Azmin meminta maaf dan memberikan syarat andai aku nak berbual dengan Hariz jugak. Macam la aku ni terdesak sangat nak jumpa Hariz tu.

            ''Nantilah! Cancel,.aku tak mahu jumpa Hariz dah hari ni. Biarlah dia tunggu di rumah mama tu sampai bila-bila. Kau pergi ambil Isha dengan Ikmal. Nanti kau datang ambil aku di sini. Aku malas nak balik sana semula. Jenuh pula nak menjawab dengan mama nanti,.'' aku memberi kata putus. Azmin mengeluh. Macam tertekan saja bunyinya?!

         ''Abang takkan tinggalkan Piya di sini, walau apa pun, Piya kena ikut abang jugak.'' bila aku dah buat kata putus, Azmin juga tak mahu mengalah. Dia paksa juga aku ikut dia. Kalau dia bawa Isha dengan Ikmal tadi, tentu kami tak perlu bertekak macam ni.

       ''Kenapa tak bawa Isha dengan Ikmal tadi?  Kalau tak tentu boleh balik terus ke rumah kita,.'' aku cuba menyalahkan dia pula. Bukannya apa,.dia dah banyak menyalahkan aku tadi. Biarlah adil sikit.


        ''Nak bawa apanya? Menonong ja Piya jalan. Laju semacam ja. Ni nasib baik abang sempat kejar. Kalau nak masuk ambil budak-budak tu dulu tentu Piya dah hilangkan? Kalau abang tak datang tadi, Piya jugak yang susah. Naik teksi tak bawa duit, ingat pak cik teksi tu nak bagi Piya naik teksi dia free macam tu ja?'' aku berfikir kembali akan kata-katanya. Ada benarnya juga.


        ''Yalah tu,.terima kasih sebab abang kejar Piya tadi,.'' sengaja aku nak menyedapkan hati Azmin, aku cuba buang rasa malu aku tu dengan memanggilnya abang. Aku memandang sekilas ke arahnya untuk melihat reaksinya. Seperti yang aku duga, dia dah senyum sampai ke telinga.
Aku pula yang rasa berbahang melihat reaksinya itu.


          ''Terima kasih sayang! Jom balik rumah kita. Budak-budak biar di rumah mama dulu, tengok mama macam serasi ja dengan budak-budak tu tadi.'' Azmin mengajak aku balik sambil tersenyum ceria. Aku pandang dia dengan wajah kelat. Blurr sekejap dan cuba memahami maksudnya. Bila dia mengenyitkan mata berkali-kali aku sudah berbahang kembali. Huh!


           ''Jangan nak miang sangat! Baru panggil abang dah nak mengatal. Jomlah,.kita ke rumah mama balik. Orang kata jangan lari dari masalah. Piya nak berdepan dengan masalah Piya. Terpulang kat abanglah kalau nak duduk sebelah Piya ke, nak duduk atas riba Piya ke,.tengok abang punya senyum tu, lebih baik jangan balik rumah kita sekarang. Tak pasal-pasal Piya jadi tahanan abang pulak.'' aku terus melangkah laju dan mataku melilau mencari kereta Azmin.  Terasa tanganku dipegang orang dan dia menarik aku ke arahnya. Aku menoleh dan mencerlungkan mata.

           ''Piya nak jumpa jugak bekas suami Piya tu?''


           ''Yupp!,.Jomlah!'' aku mengangguk dan mengheretnya ke arah kereta. Azmin pakukan langkah.


            ''Piya dah panggil abangkan? Min,.beri aku peluang untuk aku menyayangi dan mencintai kau perlahan-lahan. Aku berjanji akan setia pada kau sorang ja Min. Kalau kau nak paksa aku macam ni, aku tak nak panggil kau abang lagilah!'' aku pura-pura merajuk dan berpusing ke arah lain.

          ''Okey,.okey,.abang ikut kehendak Piya kali ni ja. Lepas ni abang tak mahu Piya jumpa dia lagi. Abang rasa tergugat tahu. Macam abang tak tahu Hariz tu cinta pertama Piya. Piya panggil abang,.abang semula ya. Jangan merajuk, abang tak pandai nak pujuk, tapi kalau nak suruh abang merajuk sama, rasanya abang lagi terror bab tu,.'' Azmin ketawa selepas ayatnya selesai diluahkan.


          ''Banyak cantik!'' Jenuhlah aku, kalau dia merajuk dah macam pujuk baby tua la pulok. Hihihi,.



...............................................................................



                Aku dan Azmin sampai ke rumah mama bila hari sudah lewat dan zohor sudah hampir berlalu. Inilah kelemahan manusia seperti aku yang terlalu mengikut perasaan. Akhirnya solat juga yang diabaikan walau bukan terus mengabaikannya, cuma lewat mengerjakannya. Hampir pukul 3.00 petang kami sampai dan Hariz hampir pulang kerana sudah jemu menunggu.

             Sebenarnya, selepas aku mengajak Azmin pulang ke rumah mama tadi, dia pula yang tak mahu pulang. Azmin kata nak luangkan masa bersama aku, jadi kami ronda-ronda sekitar tasik Putra Jaya. Puas meronda dan meluah perasaan barulah kami mengambil keputusan untuk pulang. Azmin dah beri izin padaku untuk aku berbual dengan Hariz. Dia nak percayakan aku 100%. Itu kata dia bila aku berjaya menyakinkan dia bahawa Hariz adalah masa laluku.

            ''Papa dengan ibu pergi mana?. Kesian kat Isha dengan baby!'' kami disambut oleh Isha sebaik kami membuka pintu kereta. Aku memimpin tangannya dan menuju ke arah mama,papa dan Hariz yang masih menunggu kami di laman depan.


           ''Piya dengan Min ni pergi mana? Piya cakap kat mama tadi nak jumpa Hariz di sini. Dah lama Hariz tunggu, sekarang baru korang balik? Ni ha,.Isha pun asyik bertanya mama ja, kamu ke mana,.'' kami disambut pula dengan soalan oleh mama. Aku tak berani langsung untuk menoleh ke arah Hariz. Entah kenapa tiba-tiba jantung aku ni berlari laju. Degupannya buat aku jadi kaku.

          '' Kami belum solat mama. Kalau boleh kami nak minta izin masuk untuk solat dulu. Encik Hariz,.kalau masih nak jumpa isteri saya ni,.boleh tunggu sekejap?'' Azmin bersuara terlebih dahulu. Soalan mama tak berjawab juga. Aku mati akal. Mataku hanya berani memandang mama untuk meraih simpati. Seumur hidup, ini kali pertama aku berdepan dengan situasi ini. Berdepan dengan bekas suami yang pernah aku sayang dan pernah aku cinta sepenuh hati. Dalam masa yang sama juga aku berusaha untuk tidak mahu melukakan hati suamiku yang merupakan kawan baikku Azmin, yang juga kuat cemburu.


          ''Dah pukul berapa ni? Takkan belum solat? Tak jumpa masjid ke dalam perjalanan tadi?'' bertalu-talu soalan mama. Sebetulnya bukan tak jumpa masjid, kami dari masjid tapi tak sedar masa kami bertolak tadi dah hampir masuk waktu. Lepas bertolak beberapa minit baru kedengaran azan. Ingatkan sempat sampai ke rumah tapi ada kemalangan maut pula di tengah jalan yang membuatkan jalan sesak teruk.

          ''Ingatkan nak balik solat di rumah mama. Tak tahu pula akan terserempak dengan kemalangan pula. Itu yang lambat sampai tu,.'' aku mula bersuara sambil memandang sekilas ke arah Hariz dan kembali merenung wajah mama. Papa jangan tanya. Lain benar papa sejak jumpa aku semula. Papa tak seramah dulu dengan aku. Mungkin juga papa masih marah kerana aku yang meminta agar aku dan Hariz bercerai dulu. Aku kahwin dengan Azmin ni pun papa macam tak nak restu ja. Entah apa yang Azmin dah cakapkan kat papa. Akhirnya papa melepaskan aku untuk menjadi isteri Azmin.

        ''Pergilah solat dulu. Tak apa abang masih boleh tunggu. Lima tahun abang tunggu Piya, takkan untuk beberapa jam lagi abang tak sanggup tunggu. Tahniahlah! Abang baru tahu dari mama, Piya dah kahwin lain.'' aku menoleh pantas ke arah Hariz. Terkejut mendengar kenyataannya. Mata kami terus bersatu sebaik aku menoleh ke arahnya. Ya Allah! Baru aku perasan Hariz dah tak sekacak dulu lagi. Wajahnya sudah cengkung, dengan misai dan janggut yang tidak terurus. Rasa macam nak menangis saja. Tapi ada persoalan yang harus aku tanyakan. Tak payah nak emosional sangat di depan Azmin ni. Nanti,.kalau cemburu dia tu datang, tak pasal-pasal aku yang kena leter lagi.


            ''Miza tak bagitau encik Hariz ke?'' sengaja aku memanggil dia encik sebab tadi aku dengar Azmin pun panggil dia encik, takkan aku nak panggil Hariz abang pulak? Hariz mengeleng lemah. Ada sinar luka di wajahnya. Papa pun seolah tersentak dengan pertanyaanku. Mama hanya memandang simpati ke arah Hariz. Aku tak mengerti apa yang mama dan papa fikirkan. Selepas kami bercerai aku kadang-kadang terasa seolah aku ni anak tiri mama dan papa. Aku tahu, kami bercerai dulu pun bukan kerana Hariz buat salah. Hariz kena tangkap basah dengan isteri dia pun bukan sebab dia buat salah. Mama dan papa selalu cakap semua itu takdir dan meminta aku redha dengan semuanya. Ya! Aku tahu Hariz menceraikan aku kerana aku yang meminta. Berdosakah aku?

             Bila diimbas kembali lima tahun yang lalu, memang Hariz berat nak melepaskan aku. Dia kata kalau aku nak melanjutkan pelajaran, dia akan izinkan tapi jangan meminta untuk bercerai. Aku pula ketika itu hanya membuat keputusan demi kebahagiaan dia. Aku juga berjanji kalau masih ada cinta di hatiku padanya selepas aku pulang ke Malaysia, aku akan rujuk semula bersamanya. Akhirnya apa yang berlaku adalah sebaliknya. Aku pun tak menduga semua ini akan terjadi. Jadi,.siapa yang bersalah dalam hal ini? Akukah?

        ''Piya!,.Jom masuk solat dulu! Lepas solat berbuallah lagi.'' aku menoleh ke arah Azmin yang sudah mencapai tanganku. Tanpa banyak soal, aku hanya menurut saja kemahuannya. Namun, dalam hatiku masih dilanda taufan resah yang tak sudah. Mendengar kenyataan Hariz dan tingkah laku mama dan papa. Sungguh! Aku juga terluka dengan situasi sekarang dan berada di persimpangan dilema. Antara nak mengambil hati mama dan papa atau nak menjaga hati Hariz atau Azmin. Persoalannya kalau semua hati nak ku jaga, hati aku bagaimana pula? Haruskah aku menjadi lilin, membakar diri untuk menerangi semua orang? Ya Allah! Bantulah hambaMU yang sedang buntu ini!

................................................................................


                   ''Kenapa Piya mungkir janji dengan abang? Piya berjanji dengan abang dulu, Piya nak sambung belajar, lepas balik Piya nak kita rujuk semula. Kenapa Piya? Kenapa Piya tergamak nak tipu abang? '' aku mengeluh berat. Mereka suruh aku terima takdir tapi mereka sendiri tak dapat menerima suratan takdir ini.

                ''Encik Hariz,.jodoh, ajal dan maut semua tu Allah yang tentukan. Encik Hariz dah bahagia dengan isteri dan anak-anak kenapa masih nak mempersoalkan janji Piya? Lagi pun Piya tak cakap bila pulang Piya nak rujuk semula. Cuba ingat sekali lagi Piya cakap apa. Piya kata, kalau Piya masih sayangkan encik Hariz selepas pulang ke Malaysia baru kita rujuk semula. Tengoklah encik Hariz! Jodoh antara kita berdua memang dah tak ada!'' aku cuba membela diri dari terus dipersalahkan. Aku sabar menanti kata-kata Hariz yang selanjutnya.

             ''Suka hati Piya sajakan,.mainkan perasaan abang macam ni? Piya ajak abang jumpa di rumah ni, lepas tu bawa suami baru Piya dengan anak-anak dia. Panggil abang encik, dah tu berpegangan tangan di depan abang. Apa yang Piya ingin buktikan? Piya nak buktikan kat abang, Piya bahagia walau tanpa abang? Macam tu?'' Ya Allah! Aku dapat rasakan hatiku kembali ditikam,dicincang dan dilapah. Pedihnya tak terkata mendengar ayat-ayat Hariz.

           ''Encik Hariz,.kalau nak jumpa Piya semata-mata nak menyalahkan Piya dan nak menyakitkan hati Piya. Lebih baik kita lupakan saja. Lebih baik encik Hariz balik ke rumah dan bahagiakan isteri dan anak-anak encik Hariz. Sedarlah encik Hariz, semua yang berlaku ini adalah kehendak Allah.'' aku mula hilang sabar melayan Hariz. Salahkah aku berpegangan tangan dengan suami aku sendiri? Suami aku yang sah. Dia pun dah ada tiga orang  anak sekarang ni, aku baru dua minggu jadi isteri orang. Masih dalam mood honeymoon lagi. Takkan Azmin pegang tangan aku depan dia pun salah?

             ''Piya dah tak sayangkan abang lagi? Piya dah tak cintakan abang lagi? Begitu senang Piya lupakan abang yang kononnya Piya cinta sejak dulu. Kononnya Piya dah simpan perasaan Piya kepada abang sejak kita sekolah. Inikah buktinya kasih sayang Piya tu?'' sinis bunyi suaranya. Kepala aku bagai nak pecah mendengar sindirannya itu.


           ''Cukup-cukuplah tu encik Hariz! Kita dah tak ada apa-apa lagi! Jangan nak tuding jari sangat. Selama ini Piya bersabar, Piya terima semua yang berlaku. Piya sanggup korbankan perasaan Piya dan pergi ke luar negeri. Itu semua sebab nak encik Hariz menjadi seorang suami yang baik untuk isteri encik Hariz tu. Supaya encik Hariz tak berbelah bahagi untuk melayan dua isteri sekaligus. Kenapa masih nak salahkan Piya!! '' aku bangun dan bertempik kuat. Aku lepaskan segala amarah yang aku simpan di dalam hati.


           ''Piya!!,.Kenapa Piya dah banyak berubah? Kenapa Piya tergamak nak tinggikan suara pada abang. Memang betulkan Piya dah tak sayangkan abang lagi?'' keluar lagi soalan itu dari bibir Hariz. Masih tidak mengertikah dia, aku kini adalah isteri Azmin? Aku bukan isteri dia lagi!


            ''Ya! Memang Piya dah tak sayangkan encik Hariz lagi. Piya dah ada suami. Kenapa Piya nak sayang encik Hariz pulak? Tak ada sebab untuk Piya terus menyayangi encik Hariz! Encik Hariz dengan Piya sekarang ni dah bukan mahram lagi. Takkan itu pun tak faham? Encik Hariz orang masjid, setiap waktu solat di masjid. Kenapa encik Hariz jadi macam ni? Sepatutnya encik Hariz lebih sedar, encik Hariz yang banyak berubah, bukannya Piya! Encik Hariz nak suruh Piya panggil encik Hariz abang,.encik Hariz sedar tak,panggilan tu hanya akan melukakan hati suami Piya. Takkan encik Hariz tak tahu hukum, sekiranya seorang isteri menyakiti suaminya?'' itulah hakikatnya yang perlu Hariz tahu. Aku malas nak berdolak dalik lagi. Kalau dia masih berdegil untuk aku sayang dia macam dulu lagi, aku sudah bersedia dengan hujah aku yang seterusnya.

           ''Maafkan abang Piya! Abang,.abang tak pernah melupakan Piya. Abang tunggu Piya pulang untuk rujuk kembali dengan Piya tapi abang kecewa sangat bila Piya dah jadi milik orang. Abang tak bahagia dengan Kirah. Setiap kali abang bersama Kirah abang selalu terbayangkan Piya. Abang hanya tunaikan tanggungjawab abang terhadap Kirah selama ini. Hati abang ni hanya untuk Piya. Abang tak dapat nak sayangkan Kirah, macam abang sayangkan Piya.'' aku beristighfar tanpa sedar. Macam mana Hariz begitu cuai, sedangkan dulu Hariz seorang suami yang beriman. Takkan kerana penceraian kami menjadikan Hariz begini? Teruk sangat ke aku ini? Atau Hariz terlalu menyayangi aku melebihi segalanya. Sebagai orang Islam sepatutnya Hariz kena sedar, Allah adalah segalanya. Isteri,anak dan keluarga ini hanyalah pinjaman semata-mata.


           ''Apa yang encik Hariz ada di dunia ni, semuanya hanyalah pinjaman dari Allah. Isteri encik Hariz yang sekarang ni adalah pinjaman dari Allah! Anak-anak encik Hariz juga. Pulanglah encik Hariz. Hargailah orang-orang di sisi encik Hariz. Lakukanlah apa yang Allah perintah itu dengan hati yang Ikhlas dan sentiasalah redha dengan apa yang telah Allah takdirkan. Sudah tertulis encik Hariz jodoh kita sudah lama habis. Piya juga nak hidup bahagia dengan keluarga baru Piya. Encik Hariz pun pulanglah dan bahagikan keluarga encik Hariz. Jangan sampai encik Hariz kehilangan mereka baru encik Hariz nak sedar betapa berharganya mereka buat encik Hariz.'' aku melepaskan nafas kelegaan selepas meluahkan segalanya. Itulah yang aku hafal semalam. Bukan senang nak menyusun ayat-ayat itu. Memang aku sudah membayangkan suasana hari ini cuma aku tak pernah terduga begitu Hariz menderita kerana kehilangan aku hingga dia hilang pertimbangan. Sayang sangatkah Hariz kepadaku?


            ''Kalau itu yang Piya kata, abang akan beralah saja. Terima kasih kerana Piya sudi jumpa abang hari ni. Abang nak buat permintaan untuk kali terakhir pada Piya. Tolong panggil sekali saja panggilan abang tu. Abang rindu sangat nak dengar Piya panggil abang macam dulu.'' dapat aku kesan suara Hariz yang sebak ketika mengungkapkan ayat-ayatnya itu. Aku juga turut terasa sebak , Ya Allah! hanya engkau yang tahu hati aku saat ini. Macam nak meraung rasanya tapi terpaksa aku berpura-pura tabahkan hati.


          ''Baiklah abang! Ini kali terakhir Piya akan panggil abang. Piya bukannya tak mahu cuma Piya, kalau boleh teringin jugak nak jadi isteri yang solehah. Abang tahukan, Piya dah tak mampu nak beri zuriat untuk Azmin. Yang mampu Piya buat adalah dengar semua cakap Azmin. Dia suami Piya, kalau dia pun panggil encik takkan Piya sedap-sedap nak panggil abang.

Abang pun jagalah hati Kirah. Hati abang tu serahkanlah untuk Kirah sepenuhnya. Dia sudah banyak berkorban melahirkan zuriat abang, takkan abang tak boleh berkorban untuk lupakan Piya dan sayangkan dia sepenuh hati? Satu lagi,.kenapa teruk sangat abang sekarang ni? Misai, janggut semua dah tak terurus. Kalau Piya masih isteri abang memang kena reject la. Piya tengok pun tak selera. Dah tak hensem dah macam dulu,.'' aku ketawa bersahaja, cuba menceriakan suasana yang berbahang sebentar tadi.


         ''Amboih! sedapnya Piya kutuk abang. Tahulah dapat suami hensem dari abang pun. Abang nak pulang dah. Nanti kirim salam kat suami Piya tu. Abang malas nak masuk dah. Malu dengan mama dan papa. Abang kena reject dengan bekas isteri,.'' Hariz berkata sambil bangun. Aku hanya menganggukkan kepala. Aku ingin ketawa tapi suaraku seakan mahal pula. Cuma bibir sempat mengukirkan senyuman dengan gurauan selambanya itu. Hariz berlalu pergi selepas itu. Aku terus bermenung di laman depan seorang diri. Di laman yang menjadi kenangan terakhir antara aku dan Hariz. Entah bila kami akan bertemu lagi? Biarkanlah rinduku terus berlagu lagi dalam hati. Yang pasti lagu rindu di hatiku kini sudah bertukar arah. Arah yang baru aku setkan. Hanya buat Muhammad Azmin, suami yang WAJIB aku sayangi.

***************************************Tammat********************************


Dialog yang sengaja ditinggalkan dan mungkin pembaca nak tahu?


Safiya : Abang! Piya rasa dulu abang ada nak cerita kat Piya tapi abang tak ceritakan pun,.

Azmin : Cerita apa? (blurr)

Safiya : Alaa,.pasal bekas isteri abang tu la!

Azmin : Kenapa dengan dia?

Safiya : Kenapa tanya Piya pulak?

Azmin : Apa yang Piya nak tahu pasal dia?

Safiya : Kenapa abang berpisah dengan dia? Ceritalah! Piya nak tahu.

Azmin : Oh! Cerita tu,.err,.dia curang belakang abang sebab abang selalu kerja di luar, sekali tu abang nak buat susprize untuk dia, abang         pulang tengah malam. Ingatkan abang nak susprizekan dia rupanya dia yang susprizekan abang dulu.

Safiya : Dia sediakan kek untuk abang ke?

Azmin : Kek apanya tengah malam? Dia bawa masuk jantan. sudahlah! Abang malas nak cerita lagi

Safiya : Alaa,.Min,.kau cerita la Min,.cerita la, cerita la,.

Belum sempat Azmin buka mulut, masuk pula Isha sambil mencelah di tengah ibu dan papanya.

Isha : Ibu! Malam ni Isha nak tidur dengan ibu jugak. Asyik papa ja yang tidur dengan ibu hari-hari.

Azmin : Eh,.mana boleh! Isha dah besar mana boleh tidur dengan ibu dan papa lagi. Ishakan dah sekolah.

Isha : Papa pun dah tua, Boleh tidur dengan ibu. Kan ibu? Kan? Kan?

Safiya : Hahaha,.

Szaza Zaiman : Semoga enjoylah hendaknya,.ada kesalahan dan kesilapan di mana-mana tu kira halal la noo,.dah malas nak edit dah malam ni,.baru ja siap, dah tak sabar nak update.



Nama sebenar si cilik ni Fatin Najiha

Keluarga Fatin Najiha

Rakan FB akak Mas Asrol Nizam

Hihi,.yang ni akak tak pasti siapa,.akak cilok dari tnet jerr,. :D

Adik beradik Fatin Najiha,.yang lelaki tu Faris sebagai Ikmal,.

4 ulasan:

  1. Andai masih ada persoalan yang belum terjawab anggaplah,.saya memang sengaja nak membiarkan pembaca membaca sambil berfikir dan membuat kesimpulan sendiri,.dengan syarat kesimpulan tu mestilah yang positif ya,.tak mau yang negatif,.

    Sebagai contoh,.kadang2 ibu bapa nak anak-anak mereka hanya mendengar cakap mereka tapi mereka sendiri tak mahu mencuba untuk memahami perasaan anak-anak. Ibu bapa juga adakalanya salah dalam membuat penilaian.

    Sayang bagaimana pun kita pada seseorang tu tapi kena ingat,.Allah lebih tahu apa yang terbaik untuk kita,.

    Tak semua orang beriman tu akan redha,.adakalanya orang beriman juga akan hilang pertimbangan dalam membuat keputusan,.kerana mereka juga manusia yang tak pernah sempurna,.

    Maafkan saya kalau ada yang tak setuju dengan pendapat saya ini,.tapi itulah hakikatnya yang banyak saya temui di alam nyata,.

    Harap Maaf andai ada yang masih tak berpuas hati,..hihi
    Peace! Komenlah pendapat anda kalau sudi,.

    BalasPadam
  2. Cerita ni bnyk berlatarkn emosi sweet, lawak dn suka duka... inilh rialiti seperti roda... ape ape pun mmg best... suka membaca

    BalasPadam
  3. terbaik lah kak....terima kasih kerana kata positif yang diselitkan dalam cerpen nie....

    terbaik...

    BalasPadam
  4. Terima kasih lisanna dan jai zan..sudi singgah, baca dan tinggalkan komen anda. Sokongan kalian akak hargai. Tunggukan cerpen terbaru akak ya.. Pekerja Part Time Itu Isteriku yang sedang disiapkan..

    BalasPadam

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.