Isnin, 22 April 2013

Cintaku Abadi


          Fasehah namaku. Aku baru berusia 17 tahun. Sweet seventeen gitu. Nak kata cute, taklah sangat, tapi manis tu ada, kerana ketika senyum lesung pipitku akan mula terserlah. Kawan-kawan cakap aku ni manis-manis ayu. Aku iakan saja. Tak baik menafikannya. Segala yang aku miliki, Allah yang beri.

         "Seha..cantik kau hari ni. Nak ke mana tu?" teman sebilikku Aishah menegur.

         "Cantik ker? Terima kasih la yer. Tapi maaf la aku tak ada duit kecik nak bagi kau." sengaja ingin bergurau dengan Aishah aku saja menjebak dia dalam pujiannya tadi.

          "Aikk, puji sikit dah kembang setaman ker? Aku okey jer kalau tak ada duit kecik. Not 50 pun aku sapu." Aishah sengeh padaku. Wah, melawan tokey nampak? Tak mau mengaku kalah yer? Takpe ngko.

          "Aku nak keluar ni. Nak gi Mall jap. Jom la, temankan aku." Malas nak terus berlawan kata, aku tukar topik.

             "Nak buat apa? Kan baru jer kemarin kita dah pegi?" Aishah pandang aku tak berkelip.

            "Hiesy..kau ni banyak soal pulak. Nak ikut ker tak ni?" malas betul aku nak melayan soalan yang dijawab dengan soalan juga. Bikin kepala otak aku ni berasap saja.

            "Kau pegi jer la. Aku malas la. Kerja rumah yang cikgu Husna bagi kelmarin belum siap lagi ni.." Aishah dah mula tunjuk muka monyok dia tu. Ha..tu la suka sangat tangguhkan kerja.

         "Okeylah, kalau macam tu aku gerak dulu la." aku mula berpaling untuk melangkah keluar dari bilik.

         "Eh..kejap Seha. Aku nak kirim. Tolong belikan aku burger erk.." Aishah bersuara macam orang merengek. Manja semacam pula aku dengar. Nak bodek la tu..

           "Hulur jer la. Takkan kirim guna air liur saja kot?" aku hulurkan tangan pada Aishah. Dia sengeh saja.

           "Kau belanja la. Kau kan kawan aku dunia akhirat." aku dah agak dah. Ayat bodek.

           "Okeylah..no hal. Aku chow dulu."

********************

            Aku terus bergerak menuju destinasi. Kebetulan Mall dengan Asrama pelajar perempuan taklah jauh mana pun. Aku berjalan kaki saja, cuma di seberang jalan. Kakiku pantas melangkah. Apa yang aku mahu, segera sampai ke Mall dan cari barang-barang yang aku nak tu.

            Tiba-tiba..entah dari mana datangnya, sebuah kereta menekan brek secara mengejut di sebelahku. Aku urut dadaku. Fuhh, melayang seketika semangatku. Terkaku aku beberapa saat.

              "Awak tak ada apa-apa ker?" keluar seorang pemuda kacak dari kereta tersebut. Dia nampak mengelabah semacam saja.

             "Awak okey ker?" dia soal aku lagi. Entah kenapa kelu saja lidah aku ni. Mak aii, sikit punya handsome ker mamat ni. Macam mana tak kelu lidah. Aku sekadar anggukkan kepala saja.

             "Syukurlah kalau awak tak ada apa-apa. Maafkan saya, tadi mungkin saya tercuai sikit.." dia berkata lagi. Aku terus membisu. Hanya mataku yang memandangnya tanpa jemu. Hoii! Fasehah, ingatlah sama, awak tu orang perempuan. Aku dengar hatiku berkata.

             "Nama saya Danial Haziq. Awak?" Aku tersedar dari lamunan yang seketika cuma.

            "Aaa...Seha. Err..Fasehah sebenarnya, tapi kawan-kawan panggil Seha jer.." Danial Haziq senyum padaku. Sekali lagi aku tergaman. Senyumannya betul-betul buatkan aku terpukau. Alamak..jiwaku dah semakin kacau ni.

            "Seha nak ke mana ni? Boleh saya tolong hantarkan?" dia bertanya lagi.

             "Err, tak apalah. Terima kasih jer la. Saya cuma nak ke seberang jer. Ehh..saya gerak dulu la yer." aku mula nak berlalu tapi aku terasa seseorang sedang memegang lenganku. Aku menoleh sambil mengebam bibir. Mataku sedang memandang ke arah tangan lelaki itu.

           "Err..maaf. Tak sengaja.." Danial Haziq spontan melepaskan lenganku.

            "Boleh kita jumpa lagi tak? Kalau tak keberatan nak minta nombor telefon Seha?" Wah, pucuk dicita ulam yang mendatang. Aku senyum dalam hati.

             "Macam ni aje la. Awak bagi saja nombor telefon awak, nanti biar saya saja yang contact awak." aku buat cadangan. Rasanya tak salahkan kalau perempuan yang mulakan dulu? Mamat handsome nih. Hihihi..aku tersenyum gatal di dalam hati.

             "Saya okey jer. Tapi awak janji tau,  jangan mungkir." maka nombor telefon pun bertukar tangan. Aku pasti takkan mungkir janji, mungkin aku cuma akan mengukir bahagia. Bisikku di dalam hati.

***************

          Sejak dari kejadian hari tu kami sering berhubungan. Tapi selalunya melalui telefon saja. Status aku sebagai seorang pelajar tak membolehkan aku keluar bersama. Err..bukan tak boleh sebenarnya, cuma aku tak mahu menghampakan kedua ibu bapa yang telah memberikan kepercayaan padaku.

   ~salam seha, buat apa tu?~

          Aku terima mesej dari Danial Haziq.

~tengah study la, hujung tahun ni kan dah nak exam, biol sekejap kepala ni ha~

                 Aku membalas mesejnya. Entah kenapa sejak akhir-akhir ni semua masalah aku nak kongsi dengan dia.

             ~oh ya ker? relax la kejap. Jangan stress sangat nanti tak masuk pulak~

            Wah, prihatin betul mamat ni. Aku senyum sendiri.

               "Hoii!..kau ni Seha. Belajar ker berangan? Senyum sorang-sorang macam kerang busuk pulak aku tengok." Entah dari mana Aishah ni tau-tau mencelah saja. Potong mod betul la.

           "Eh, kau sibuk pehal?" aku menjawab soalan Aisah dengan nada sedikit bengang,  kemudian aku fokus pula pada mesej Danial.

              ~nak buat macam mana,dah memang lumrah sorang pelajar~

                  Aku tekan send.

              ~sabarlah sayang, bukannya lama mana lagi pun, pejam celik2 ja lagi tu~

                  Mak aii..dia panggil aku sayang la. Terbang sebentar aku di alam fantasia. Sengeh lagi.

~erm..~

           Aku dah hilang modal untuk berkata-kata. Andai Danial Haziq adalah jodohku, biarlah namanya terus bertahta di hati ini dan akan aku abadikan cintaku ini khusus untuknya. Kaulah yang pertama dan yang terakhir Danial Haziq sayangku.

***************


5 tahun berlalu...

           Aku dan Danial Haziq selamat disatukan dalam majlis yang sangat meriah. Maklumlah aku anak bongsu dari tiga beradik, manakala Danial Haziq pula anak tunggal.

         "Sayang, selamat pengantin baru. Sayang bahagia?" Ungkapan pertama Danial Haziq untukku ketika kami berdua-duaan di bilik pengantin kami.

              "Hmm..Alhamdulillah. Seha bahagia sangat." aku senyum pada suamiku. Indahnya malam ini bila hati mula bersatu.

              "Selama 5 tahun ni, siang malam abang berdoa mudahan antara kita ada jodoh.." bahagia aku mendengar ungkapannya kerana itulah juga yang aku harapkan selama ini. Jodoh kami berdua, dan aku bersyukur kerana ternyata kami memang berjodoh.

             "Itu juga yang Seha harapkan bang." Suamiku pegang kedua-dua tanganku. Aku memyambutnya dan membawanya ke bibir lalu mencium tangannya penuh shahdu. Dialah suamiku kini dan hanya dialah cinta hatiku.

            "Abang nak tanya sikit, boleh?" Suamiku merenung mataku dan kami saling merenung di antara satu sama lain.

            "Banyak pun boleh bang. Tanya jer la.." aku menanti kalimah seterusnya. Tanganku semakin digengamnya erat.

            "Sejak bila Seha mula sukakan abang?" soalan cepugangsa yang membuatkan wajahku merah tetiba. Aku tertunduk seketika. Perlahan aku menjawab.

             "Ermm..mungkin first kita jumpa kot. Mungkin sayang belum ada, tapi bibit-bibit cinta tu dah di semai rasanya." sehabis aku menuturkannya, suamiku terus merangkulku. Aku dihadiahkan dengan ciuman kasihnya didahi.

              "Terima kasih sayang, kerana menerima cinta abang. Abang sayang sangat-sangat isteri abang ni." bahagianya perasaanku.

             "Seha pun sayang abang. Sayang sangat-sangat." ku bisikkan kata-kata itu di telinganya. Sesungguhnya itulah kebenarannya. Moga kasih yang terjalin ini akan kekal abadi.

*****************TAMMAT*************
p/s; Cinta Abadi, biarlah bermula hanya selepas adanya ikatan pernikahan.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.