Ahad, 28 April 2013

HAMPANYA JIWA INI,




             
              Aku menongkat dagu di tepi jendela merenung kejauhan. Sekali sekala minda aku menorobos ke masa lalu. Betapa hampanya jiwa ini. Hari-hari berendam air mata dan menyulam duka. Kata kejian dan umpat nista usah dikira. Boleh dikatakan sudah menjadi makanan harianku. Namun, walau pun pernah terdetik di hati untuk menamatkan hidup, aku masih  bertuah lagi, kerana ALLAH masih menyayangi diriku ini dari terus membuat dosa dan mati sesat yang sia-sia.

          ''Woi mangkuk ayun, kau ni memang langsung tak boleh harapkan? '' kak Sarah tanpa usul periksa menyerang aku. Entah atas kesalahan apa pun, aku tak tahu.

         ''Kenapa kau ni miang sangat? Kamil tu tunang aku! Takkan bakal abang ipar sendiri pun kau nak rembat?'' aku semakin pening kepala memikirkan kata-kata kak Sarah. Bila pula aku nak rembat abang Kamil tu?

      ''Ehh, bila masa pulak orang...''

       ''Kau diam! Kau memang anak tak guna. Bawa sial tau tak? Dulu mak lahirkan kau, mak meninggal. Kerana nak selamatkan kau jugak, ayah meninggal. Sekarang ni, tunang aku pun kau nak goda. Kau ni memang pembawa sial. Pergi jahanamlah kau. Aku memang tak ada adik macam kau!'' belum sempat aku membela diri, kak Sarah sudah menunjal kepala aku hingga aku terdorong ke dinding. Bukan itu saja, kata-kata kak Sarah memang benar-benar meremukkan hati aku. Salahkah aku, kalau ibu meninggal ketika melahirkan aku? Salahkah aku, kalau ayah kemalangan ketika mahu menyelamatkan aku, ketika aku baru berumur lima tahun?

          Aku tak tahu cerita sebenar, tapi aku selalu dengar mak ngah, adik ayah selalu mencaci aku. Katanya, ketika aku lahir aku ni pembawa sial. Kak Sarah juga begitu. Hanya kata-kata itu yang selalu dia ungkapkan di telingaku ini. Sialkah aku?

            Bukan kemahuan aku semuanya itu. Kenapa mereka tergamak membuat aku begini? Dosa dan kesalahan apakah yang telah aku lakukan, hingga aku diuji begini?

            Ya Allah, kau ringankanlah penderitaanku ini. Aku tak mampu untuk mengharungi ujian seberat ini. Aku kehilangan kasih sayang ayah dan ibu. Aku hanya ada kak Sarah dan mak ngah, tapi sejak kecil aku hanya dicaci dan dihina.

           ''Kak Sarah, Aina...''

           Pangggg! Penampar kak Sarah sudah singgah di pipiku. Pedih, namun hati aku lagi pedih diperlakukan sebegini. Apa salah aku? Tak layakkah aku untuk membela diri sendiri?

            ''Abang Kamil cakap, kau goda dia dan kau ajak dia kawen di siamkan?'' kak Sarah terus menyerang aku tanpa belas kasihan. Kepala aku dihentakkan ke dinding berkali-kali. Aku hanya mampu menangis. Bukan menahan sakit di badan, tapi menahan sakitnya hati kerana tidak dapat membela diri sendiri.

         ''Aina takk....''

          ''Sial!'' badan aku sudah lemai dikerjakan kak Sarah.

               Ya Allah, bantulah aku menamatkan penderitaan ini. Kenapa harus begini nasibku? Hampanya jiwaku ini diperlakukan oleh kakak kandung sendiri begini. Aku tak pernah goda abang Kamil, tapi abang Kamil yang selalu menganggu aku. Bukan salah aku. Aku terus menangis tersedu-sedu. Ibu, Ayah, kenapa tinggalkan Aina?

*********************

      Derita ini bila akan berakhir?

              ''Abang Kamil tolong jangan buat Aina macam ni. Apa salah Aina?''  aku terus merayu abang Kamil yang sudah dikuasai oleh nafsu syaitan.

              Sebaik kak Sarah keluar dari rumah aku terus masuk ke bilik untuk tidur. Segala rasa sakit dan perit tak ku hiraukan. Aku hanya ingin menenangkan hati dan jiwa yang sedang diamuk duka. Belum hilang penat lelah menahan rasa, terdengar pintu rumah dibuka orang. Aku langsung tak ambil kisah kerana aku sangkakan kak Sarah tertinggal barang. Tapi baru saja aku ingin memejamkan mata, pintu bilikku pula dikuak orang dengan kasar.

               Abang Kamil sudah menghampiriku dan memperlakukan diriku dengan kasar. Bajuku direntap tanpa belas kasihan. Keadaan aku yang sedang dalam kesakitan langsung tak dipedulikan. Kenapa ada manusia yang berhati binatang seperti ini. Tadi aku dipukul oleh kak Sarah tanpa sempat membela diri. Dalam keadaan yang masih lemah, aku didatangi pula oleh manusia yang bertopengkan syaitan ini.

           Ya Allah, selamatkanlah aku dari diperlakukan seperti ini. Tolonglah hambamu ini Ya Allah. Aku lebih rela dipukul kak Sarah dan dicaci oleh mak ngah dari dinodai oleh lelaki ini.

            Aku terus-terusan berdoa di dalam hati kerana hanya ini saja yang aku mampu. Aku sudah tiada daya untuk melawan. Disaat badanku mula ditindih oleh abang Kamil, kak Sarah muncul di muka pintu bilikku. Sepantas kilat abang Kamil bangun dan menuju kepada kak Sarah.

              ''Sarah, adik You ni dah gila. I datang cari You tadi, tapi dia terus goda I dan ajak I masuk bilik ni. I tak nak Sarah tapi dia paksa jugak I..'' sayup-sayup aku dengar abang Kamil bersuara. Air mataku kembali mengalir laju.

     Ya Allah, apakah lagi ini? Dosa yang mana yang harus aku tebus atas ujianMU ini. Aku  terus merintih dalam hati.

               Kak Sarah terus menyerang aku tanpa bertanya terlebih dahulu. Kenapa aku dikurniakan seorang kakak yang tak mempunyai akal dan fikiran? Tak letihkah dia terus memukul dan menyeranah aku saban waktu?

              ''Kau memang perempuan sial! Sial, kau tau tak? Sial! Kau memang tak tahu di untung! Aku yang cari makan untuk kau! Aku yang bekerja siang malam nak bagi kau makan, tapi kau memang sial!'' sambil melepaskan amarahnya, kak Sarah terus memukul aku dengan segala kudratnya. Tak habis dengan rambut aku ditarik, kepala aku dihantuk ke lantai. Dalam waktu yang sama, kak Sarah menendang badanku. Aku cuba menahan serangan kak Sarah, namun semakin ku cuba semakin kak Sarah mengila.

              ''Sakit kak..Aina sakit. Kasihanilah Aina kak. Aina adik kakak. Kenapa akak lebih percayakan abang Kamil dari Aina? Aina tak bersalah kak. Abang Kamil yang nak perkosa Aina..''  aku cuba juga bersuara walau kudratku langsung tiada. Tapi apa yang aku dapat selepas itu lagi menjadikan aku seorang yang sangat malang.

               ''Hey perempuan! Kau jangan cuba-cuba nak buat fitnah! Apa kejadahnya aku nak perkosa kau? Kau suluh cermin tu sikit, dan tengok muka kau tu! Aku tengok pun tak berseleralah!'' kepala aku ditunjal kuat oleh abang Kamil.

              ''Dahlah tu sayang. Dia dah dapat balasan atas perbuatan dia tu. Dah lemai budak tu You kerjakan. Jom, I belanja You makan. Kang mati pulak budak tu..''  aku dengar abang Kamil bersuara lagi. Aku terus mengkerekot di atas lantai bilik. Badan aku sakit yang amat sangat. Kepala aku sudah mula berbinar. Dalam samar-samar, aku lihat tangan kak Sarah dipegang abang Kamil dan ditarik keluar dari bilik.

               Mak, Aina nak ikut mak. Bawalah Aina sama mak. Aina tak tahan mak. Kak Sarah tak sayang Aina. Mak ngah pun tak sayang Aina. Ayah, kenapa ayah pun tinggalkan Aina? Apa salah Aina? Aina derita ayah. '' aku terus meraung dalam hati. Sakitnya jiwaku tak tertahan rasanya. Betapa beratnya ujian ini untukku. Apa yang harus aku lakukan?

            Ya Allah, andai ini ujianMU untuk kasih sayangMU terhadapku, aku Redha dalam meraih kasih sayangMU hingga ke akhir hayatku, tapi aku mohon padamu Ya Allah, kuatkanlah hatiku untuk terus menerima ujianMU ini. Aku terlalu lemah Ya Allah. Aku takut, aku tak mampu untuk terus bertahan dengan segala ujianMU.

             Dalam kesakitan, aku masih memohon pada Allah kerana ku tahu, hanya Allah yang mampu meringankan penderitaanku. Hanya Allah Yang Maha Mendengar setiap rintihan hatiku. Aku sapu air mata yang masih mengalir dengar laju. Dalam esak tangis yang masih bersisa, aku cuba pejamkan mata. Dalam perit dan bisanya yang masih terasa, aku cuba menahan walau payah. Dalam beratnya kepala dan sakit yang berdenyut, aku cuba lapangkan minda dari terus memikirkan nasib diri. Aku tak tahu, bilakan derita ini akan berakhir.
   
************************

Selamat Tinggal Derita, Selamat Tinggal Dunia...

             Kepala aku pening sangat bila aku bangun pagi ni. Seluruh rumah dirasakan berpusing. Badan aku panas, dan perut aku pedih menahan lapar. Sejak semalam, aku tak makan apa-apa. Badan aku usah ditanya. Kesakitan yang aku rasa masih berbisa. Aku cuba gagahkan diri untuk bangun, tapi baru bangun duduk, aku rasa seluruh rumah jadi kelam. Aku rebahkan kembali tubuhku.

             Demamkah aku? Aku bertanya diri sendiri sambil mata terus aku pejam. Tekak terasa mual tiba-tiba, dan perut terus mengelupur di dalam. Ahh, aku dah tak mampu nak bertahan. Tanpa dapat dibendung, air mataku terus berguguran laju. Seksa...

              Ya Allah, bantu aku ringankan bebanku ini. Aku merintih lagi di dalam hati. Kepalaku langsung tak boleh diangkat. Setiap kali aku bergerak, aku rasa perut aku seakan ingin memuntahkan isi. Aku pejam mata rapat ,agar dapat menghilangkan rasa pening, dan pandangan yang ku rasakan bagai berpusing-pusing. Aku menarik nafas kasar, cuba menghilangkan rasa mualku, namun semakin ku cuba semakin terseksa aku rasa.

             Makkk..Aina tak tahan mak. Alangkah bahagianya kalau mak masih hidup. Tentu mak akan jaga Aina ,kalau Aina sakit. Tentu mak akan belai Aina dan berikan kasih sayang yang secukupnya pada Aina.

              ''Woi budak sial! Kau masih tidur lagi? Bangunlah! Mak ngah datang nak bawa kau tinggal di rumah dia.'' aku dengar suara kak Sarah, tapi aku tak berdaya untuk buka mata.

             ''Kau tidur mati ke hapa? Nuraina Aqilah!'' lantang suara kak Sarah di pendengaranku. Serentak dengan bunyi suaranya, aku terasa ada yang menendang kepalaku. Semakin sakit ku rasakan. Kak Sarah, sejak bila kak Sarah jadi samseng macam ni? Kepala Aina pun kak Sarah nak jadikan bola. Sudah kehabisan stokkah bola di kedai, hinggakan kak Sarah terlalu gian untuk menendang? Akibat perasaan geram yang teramat aku sudah mula melalut di dalam hati.

             ''Oitt, kau dah mati ke?'' Sarah letakkan jari telunjuknya di depan lubang hidung Aina, sambil tu telinganya ditekapkan ke dada Aina. Bila Aina tidak berkutik, Sarah mula cuak.

              ''Mak ngah!'' kuat laungan Sarah. Wajahnya sudah cemas. Telapak tangannya diletakkan di dahi Aina.

              ''Ya Allah, panasnya. Mak ngah!'' bila ibu saudaranya masih tidak muncul, Sarah melaung sekali lagi. Sarah dah mula mengelabah. Macam mana kalau Aina mati? Habislah aku. Di saat begini pun Sarah masih pentingkan diri sendiri. Langsung tiada riak kesedihan di wajahnya.

             ''Kenapa dengan kau ni Sarah? Terjerit, terlolong...'' ibu saudaranya masuk ke bilik dengan wajah yang garang.

            ''Aina, Aina mak ngah. Cuba mak ngah chek, jangan-jangan dah mati.'' Sarah bersuara cemas. Ibu saudaranya, Puan Waty menghampiri Aina yang masih tidur di lantai. Dipegangnya dahi Aina dan turun ke leher Aina. Mukanya dah berkerut. Ditelitinya seluruh badan Aina.

             ''Kau buat apa dengan budak Aina ni Sarah? Kau pukul dia ke?'' Sarah mencebikkan bibirnya.

               ''Alahh, pukul sikit je. Manja sangat, baru kena sikit dah pengsan-pengsan..'' Sarah cuba membela diri. Langsung tiada keinsafan disebalik nada suaranya.

                ''Sikit apa macam ni? Sudah, panggil pak ngah kau angkat dia,  kita bawa ke hospital.'' arahan sudah diberikan dan tiba-tiba Sarah berubah riak.

                ''Mak ngah, kesiankan Sarah mak ngah. Kita rawat saja Aina di rumah. Kalau dah jadi kes polis nanti, matilah Sarah. Sarah tak nak masuk jail.'' Sarah mula kecut bila membayangkan dirinya ditangkap polis atas kesalahan mendera adiknya sendiri. Semalam Sarah dikuasai perasaan cemburu bila Kamil mengadu Aina sudah mengoda Kamil dan mengajak Kamil kahwin lari ke siam.

               ''Habis, kalau budak sial ni mati, macam mana?'' Puan Waty hilang punca, antara permintaan Sarah dan Aina yang sedang kesakitan. Sedang mereka bertelagah sesama sendiri Aina bergerak sedikit dan tiba-tiba..

Bluwekkk...

               Berlambak darah yang keluar dari mulut Aina. Hidung Aina juga berdarah. Aina tercunggap-cunggap menahan nafasnya. Sarah dan Puan Waty sudah mula kalut. Perlahan-lahan Aina terkulai layu selepas itu.

Selamat tinggal derita. Selamat tinggal dunia.
Mak, Ayah..tunggu Aina...

*****************TAMMAT**************

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.